Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

3 september 2011

Gespreks'starters' - boeiende vragen voor therapeuten en coaches - gespreksstarters




Gespreksstarters

Onderstaande vragen kwam ik tegen in een omslagbijlage van het tijdschrift Margriet. Als therapeut gebruik ik zulke vragen ook wel eens om er bij cliënten achter te komen hoe ze in het leven staan.
Meer nog let ik erop hoe een cliënt antwoord geeft en welke taal  (woorden/zinnen) hij/zij daarbij gebruikt. Woorden en zinnen –  geschreven of uitgesproken – bevatten emotionele lading. Meestal hoort de emotie bij het heden, soms hoort de emotie bij een oude ervaring die als het ware tussen de woorden door heensijpelt.

Als reïncarnatietherapeut let ik vooral op taalaanwijzingen die horen bij ervaringen in het verleden, de jeugd, geboorte, of verder terug in de tijd, bij vorige levens. Als hoogsensitief persoon focus ik op het verhaal áchter de geschreven tekst of uitgesproken woorden. Ik blijf het bijzonder vinden om te ontdekken dat woorden in het hier en nu, regelmatig onbewust gevoed worden door ervaringen uit een ver verleden.

In mijn boeken vind je vele voorbeelden over therapeutisch werken met taalgebruik en vorige levens, zie www.vorigelevens.nl (vooral in ‘Diehards in de war’, ‘Ik was eens…’, ‘Hé, waar ken ik je van?’ en 'Lichte zeden onder de zoden')

Onderstaande vragen worden vaak door allerlei therapeuten en coaches gebruikt. Ze zijn ook leuk om te beantwoorden als je helemaal geen coach of therapeut nodig hebt. Loop ze maar eens door. Welke antwoorden zou jij geven?


Tegenwoordig zijn deze vragen ook ‘hot’ als gesprekken stil vallen. Daarom worden ze gespreksstarters genoemd.


Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Wat weet niemand van je?

Wat doe je als je een miljoen wint?

Wat is de ergste dag die je ooit hebt meegemaakt?

Wat was het beste jaar van je leven?

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?

Wat zou je anders doen in een volgend leven?

Heb je wel eens gedroomd dat je iemand anders was?

Welke overleden persoon zou je nog wel eens willen spreken?

Wat is het meest genante moment van je leven?

Waar wil je nooit meer naar toe?

Welke herinnering bezorgt je nu nog kippenvel?

Naast wie zou je tien uur in een vliegtuig willen zitten.

Naast wie zou je het nog geen half uur volhouden?

Wanneer heb je voor het laatst gehuild?

Met welke tien beroemde mensen wil je een keer uit eten?

En welk gespreksonderwerp zou je dan aan de orde willen stellen?

Groetjes, Marianne Notschaele-den Boer
www.vorigelevens.nl