Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

16 maart 2012

Reïncarnatie en de kunst van het herhalen - filmtip

dvd speelfilm Groundhog Day

Herhalen heeft een functie


Opnieuw geboren worden, telkens weer. Het woord reïncarnatie is niet voor niets afgeleid van de Latijnse woorden re incarno: opnieuw in het vlees. Misschien voor vegetariërs niet zo'n prettig woord bedenk ik me nu, meer iets voor carnivoren :)
Een ziel huist iedere keer opnieuw in een lichaam om ervaringen op te doen. Telkens weer. Net zolang tot we iets onder de knie hebben, we bepaalde levenslessen goed hebben begrepen of we er schoon genoeg van hebben. We hebben zelf keuzevrijheid hoe we om willen gaan of reageren op omstandigheden waarin we ons bevinden.

Film Groundhog Day - een klassieker

Een klassieke film over 'herhaling en zelf het roer in handen nemen' is de film 'Groundhog Day'.

Bill Murray speelt een egoïstische weerman Phill. Phill wordt iedere ochtend wakker op dezelfde manier, luisterend naar hetzelfde deuntje op de wekkerradio. Zijn ontbijt is telkens hetzelfde, de mensen die hij tegenkomt doen en zeggen precies hetzelfde als de dag ervoor. Deprimerend saai.
Tot hij op een dag een vrouw tegenkomt (Andie MacDowell) en de liefde ontdekt.

De eerste keer dat ik 'Groundhog Day' zag begreep ik er weinig van. Ik ergerde me aan de vele herhalingen in de film. Telkens dezelfde scènes, alsof die regisseur niet iets leukers kon bedenken.
Een jaar of tien later zag ik de film nog een keer en toen pas viel het bekende muntje. Ook ik had 'herhaling' nodig om de achterliggende boodschap te begrijpen: keuzevrijheid om te veranderen of aktie ondernemen als iets je niet bevalt, kan altijd. En liefde is daarbij onontbeerlijk.

Sindsdien leen ik de dvd uit aan cliënten in mijn praktijk als ondersteuning om te begrijpen waarom herhaling - van problemen of omstandigheden - nuttig kan zijn. Re-incarno. Reïncarnatie. Net zolang oefenen met leven tot we snappen wat echt belangrijk is.

Op YouTube kun je de filmtrailer vinden van 'Groundhog Day'. Vanwege auteursrechten lukte het me niet om hier in deze blog een linkje te maken.
Wil je meer lezen over hoe je herhalende problemen kunt aanpakken met reïncarnatietherapie, kijk dan op www.vorigelevens.nl voor praktijkverhalen of mijn boeken.


Marianne Notschaele-den Boer
www.vorigelevens