Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

24 augustus 2012

Breien: creatieve, meditatieve therapie & vorige levens


 
Breitherapie
 
Breitherapie
 
Fysiotherapeute Betsan Corkhill geeft sinds 2006 breitherapie aan cliënten in een pijnkliniek in Engeland.
Het ritmische karakter en de vele herhalingen tijdens het breien - insteken, omslaan, doorhalen, af laten glijden - werkt rustgevend. De effecten op de gezondheid van breiende cliënten zijn: minder gepieker en pijn, meer ontspanning en meer gevoelens van blijheid. Door het bezig zijn met breipennen en bolletjes wol of katoen, stopt het malen in hun hoofd.

Zen is goed voor je

Dat repeterende bewegingen helend werken, was natuurlijk al veel langer bekend. Bijvoorbeeld stap voor stap wandelen in de natuur. Telkens dezelfde zinnen in een mantra zingen. Iedere, vooral simpele, vorm van herhalende beweging werkt meditatief. Daar heb je geen Zen-goeroe voor nodig.

Volgens Betsan Corkhill komt er bij breien meer kijken: geduld, volharding en het besef dat gemaakte fouten tijdens het breien, weer ongedaan gemaakt kunnen worden.

Meteen wilden wetenschappers van een universiteit in Cardiff onderzoeken wat het effect is van breien op stemming en emoties. En ja, breien maakt tevreden en minder gestrest. Bovendien is het goed voor je geheugen en concentratievermogen.

Inmiddels las ik op internet dat cliënten van een therapeutische kliniek in Nederland ook al druk aan het breien zijn geslagen, met ook hier prima resultaten.

Creatief breien

Meteen dacht ik terug aan één van mijn eerste breiwerkjes op de lagere school. Volgens een breipatroon moesten alle kinderen in de klas een pop breien van verschillende kleuren katoengaren.
Mijn popje zag er na weken van geduldig breien – dankzij kleffe handjes en volharding – toch anders uit dan de andere gebreide popjes.

Ik volgde het breipatroon een beetje te creatief naar eigen inzicht. Bij het meerderen van een steek stak ik de naald precies in de helft van de draad. Bij het minderen van een steek liet ik gewoon een steek vallen, een mislukte steek die later met een haaknaald gerepareerd moest worden. Resultaat: een popje met een lijf vol dunne plekken en rare bobbels.

Ik zou nog wel eens een mooie, dikke wollen wintertrui willen breien. Breien zal binnenkort wel weer hip & trendy zijn. Alleen jammer dat ik liever mijn iPhone vasthoud om te twitteren dan die breinaalden. Vrees dat ik zo'n trui niet meer afkrijg... ook al weet ik tegenwoordig precies hoe ik moet insteken, omslaan, doorhalen, vermeerderen of verminderen en afhalen.
 
Breien in andere tijden - schilderij van J.F. Millet

Wol spinnen in een vorig bestaan

Mij spreekt zo’n fysiotherapeut die nu breitherapie geeft, me bijzonder aan. Omdat ik hou van creatieve therapie doen met cliënten, maar vast ook omdat ik goede herinneringen overhield aan wol spinnen in de middeleeuwen (zie boek 'Lichte zeden onder de zoden', het verhaal van de ‘Oude spinster’).
Voor wie minder prettige herinneringen heeft aan vorige levens en breien, - bijv. als je in een leven als kind te lang achter het weefgetouw moest zitten of als je als vissersvrouw teveel netten hebt moeten repareren (ook een soort breiwerk) - is breitherapie misschien minder aanlokkelijk ;).

Breien is als het leven zelf… geboren worden, groeien, leren, volhouden, vermeerderen, loslaten en sterven.
 


Groetjes,
Marianne Notschaele-den Boer
www.vorigelevens.nl