Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

24 oktober 2012

Kunstproject van Servaas Roelandse - Portretten in potlood via Skype


 
Servaas Roelandse, via Skype,
afgebeeld dankzij de app Sketch Me!
 
Servaas Roelandse

Kunstenaar Servaas Roelandse is bezig met een bijzonder project. Hij is van plan minimaal 200, voor hem vreemde mensen van over de hele wereld te portretteren met ‘old school’ potlood en papier tijdens een Skype-chat.
Old meets new.
Op ouderwetse wijze een portret maken met potlood en papier via een moderne Skypverbinding.

Afgelopen maandag was ik anderhalf uur lang model, nadat we al eerder via Facebook kennismaakten.


Geportretteerd worden

Nu kijk ik altijd al met veel plezier naar het tv-programma ‘Sterren op het doek’ waarin Hanneke Groenteman bekende Nederlanders laat portretteren door drie verschillende kunstenaars. Boeiend, om te zien dat iedere kunstenaar een geheel eigen kijk heeft op dezelfde persoon die geportretteerd wordt. En dat de technieken waarmee dat gebeurt, zo verschillend kunnen zijn: water- olie- of acrylverf, zeefdruk, steendruk enz.

Hoe zou een kunstenaar mijn hoofd op papier zetten? Ik was heel nieuwsgierig en vond het ook wel een beetje spannend.

We belden in via Skype. Op mijn iPad zag ik mezelf op het scherm in een piepklein kadertje en Servaas in groter beeld.
 
Zo zag onze Skypeverbinding eruit op iPadscherm 

Gelukkig hoefde ik niet echt stil te zitten. Ik mocht gewoon bewegen en praten, als ik maar in beeld bleef ;)
Terwijl Servaas geconcentreerd aan het tekenen sloeg, probeerde ik een praatje met hem te maken over zijn kunstproject in wording.
 

Kwetsbaarheid

Hij vertelde dat hij al 32 portretten had gemaakt. Het moeten er minstens 200 worden. Zwart-wit portretten in potlood, op papier.
Servaas Roelandse zoekt hiervoor “mensen uit verschillende landen, waarmee hij levendig contact kan maken”. Een Skypeverbinding is daarbij een prima hulpmiddel.

Ik vroeg hem of hij zelf al een overeenkomst kon ontdekken, een soort grote lijn, in de 32 portretten die hij tot nu toe gemaakt had. Zijn droog humoristische antwoord was: “Dat ze steeds beter worden”.

Als kunstenaar vindt Servaas het prettig om “de gewoonheid in iemand” te ontdekken. Hij houdt ervan als een model zich kwetsbaar opstelt. Hij kijkt en luistert intensief en is tijdens het tekenen “op zoek naar het echte in iemand”.

Als therapeut herken ik dat wel. Goed opletten wat cliënten zeggen. Kijken naar hoe iemand beweegt. Wat wordt er gezegd? Wat blijft onuitgesproken, maar is wel te voelen? Ook ik probeer in een consult een kwetsbare kant van een cliënt in beeld te brengen.


Droedels

Tijdens onze onlineverbinding maakte ik wat krabbeltekeningetjes op een blocnote. Ik probeerde het hoofd van Servaas dat ik op mijn iPadscherm zag, tevergeefs na te tekenen. Ik droedelde wat af.
Opeens kreeg ik zomaar vanuit het niets de neiging om een middeleeuwse nar-kraag met belletjes te tekenen. Daarna volgde een vrouw in Charlestonstijl met een hoedachtige frutsel in haar korte haar. 
Waren deze balpenkrabbels geïnspireerd op zijn vorige levens?
Ik weet het niet, maar een onlineverbinding is immers ook een energieverbinding, waarbij je beelden en informatie op kan vangen van de persoon tegenover je.

Droedels, gedachteloos gekrabbelde tekeningetjes
 
Op het eind van het Skypegesprek vroeg ik of er nog veel aan de tekening moest gebeuren?
Hij antwoordde dat hij dat niet van plan was. Hij zei: “Ik hou niet van geveeg en gepoets, maar van duidelijkheid.”
In een flits zag ik het beeld van een dienstmeisje met wit schortje voor, opdoemen voor mijn geestesoog. Ik zag haar een tapijt vegen. Op ouderwetse wijze, met een handveger met een lange steel en een blik. Uit de tijd dat er nog geen elektrische stofzuigers waren.
Een flardje vorig leven? Of gewoon een taalassociatie?


Mijn portret door Servaas Roelandse

Ik heb mijn portret inmiddels via Facebook mogen bewonderen. Het blijft raar, om mezelf te zien door de ogen van een kunstenaar die me anderhalf uur online heeft geobserveerd.
Servaas heeft me goed ‘getroffen’ ;)

 
(c) Servaas Roelandse, portrettekening M. Notschaele
 
Hij houdt van het Kubisme, “van het hoekige dat een vorm suggereert”.
Dit is duidelijk terug te vinden in deze zwart-wit portrettekening. Ik lach, maar kijk tegelijkertijd streng. Definitively me! Een mooie weergave van donker, licht, streng- en kwetsbaarheid.
En grappig, om te zien dat dit portret dat nu in de serie past, ook iets persoonlijks weergeeft van de kunstenaar zelf.

Ik vond het heel bijzonder om mee te mogen doen aan dit project. Dankjewel Servaas!


Overzicht reeks tot nu toe

Hier vind je een YouTubefilmpje, gemaakt door Bert Kommerij, van de reeks portretten tot nu toe.
Ik vraag me af hoelang het duurt voordat de redactie van 'De Wereld Draait Door' dit project ontdekt. Ik heb al een Tweet aan DWDD gezonden. Twitter het voort!

Wil je toegevoegd worden in portret aan Servaas' kunstproject? Meld je aan via Facebook of Skype bij Servaas Roelandse.


Groetjes, Marianne Notschaele
www.vorigelevens.nl