Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

13 juni 2013

Erica Terpstra over reïncarnatie en vorige levens

Erica Terpstra over reïncarnatie en vorige levens

Spirituele Erica Terpstra
 
Iedereen kent Erica Terpstra (1943) wel. Als het niet is als oud-zwemkampioene, dan wel vanwege haar lange carrière in de politiek, het enthousiast promoten van sport, haar gezette postuur, of van spirituele tv-reisprogramma’s. Vrolijk, goedlachs en bijna altijd optimistisch.

Erica prijst zich gelukkig dat ze al haar hele leven haar passies mag volgen: ‘Ergens naartoe gaan is één ding, maar wat mij boeit, is meedoen.’ (interview Anouk Horsthuis/Erica Terpstra, NCRV-gids 2012) In dat interview zegt Erica ook: ‘Ik heb mijn leven lang al drie grote passies: sport, politiek en spiritualiteit… Ik had 27 jaar aan politiek besteed en tien jaar aan sport. Nu wilde ik ruimte voor mijn spirituele kant.’ ... ‘Ik ben steeds met dezelfde vragen op pad gegaan. Wat is de essentie van het leven? Wat gebeurt er als iemand sterft en wat is er daarna? Het mooie is dat ik op alle plekken waar ik ben geweest steeds dezelfde rode draad terugvond: de essentie van het leven is liefde. Respect. Compassie.’ .... ‘Ik studeerde ooit een paar jaar Chinees en Japans en sindsdien ben ik zeer geïnteresseerd in het boeddhisme en zie ik de Dalai Lama als mijn spiritueel leider. Maar boeddhist ben ik niet, meer een eeuwige student van het boeddhisme. En iedere reis geeft mij weer meer om over na te denken. En nieuwe ervaringen die mijn denken kleuren.’

 
Reïncarnatie is niet absurd
 
In een ander interview met Erica Terpstra (Jurgen Diekstra/Friesch Dagblad, september 2012) staat: 'Een echte boeddhist is ze niet, zegt ze. Ze houdt zich niet aan alle voorschriften. Ze is geen vegetariër. Maar ze mediteert elke dag, draagt om haar rechterpols een boeddhistisch kralensnoer en gelooft heilig in reïncarnatie en karma (wat je in dit leven doet, heeft gevolgen voor je volgende leven). Het idee van reïncarnatie vindt ze allerminst absurd.
“Juist het ándere, juist het idee dat er één leven is, en dat ís het dan, dat zou zo’n verspilling zijn van alles wat je opbouwt. Kijk eens naar een boom: die wordt kaal, maar op een gegeven moment komen er weer bladeren aan. Waarom ook niet? Het zou een verspilling zijn van het leven, met alles wat je denkt, met alles wat je doet, met alles wat je aan groei doormaakt.”
Ze heeft om die reden geen angst om dood te gaan. “Het is niet zo dat ik aan regressietherapie ga doen, dat je gaat kijken wat je in een vorig leven hebt gedaan. Ten eerste komt het mij te vaak voor dat ik ergens lees dat iemand dan een Egyptische prinses is geweest, hahaha. Maar het heeft ook helemaal geen zin om te weten wie je in het vorig leven bent geweest, want je bent nu toch iemand anders. Ik ben nu Erica Terpstra.” '
 
 
Vorige levens informatie wel nuttig
 
Deze opmerking over regressietherapie vind ik jammer, maar ik zie Erica Terpstra al voor me als ze dit zegt, terwijl ze schuddebuikt van het lachen.
Erica mag dan ‘nu Erica Terpstra’ zijn en haar ziel doet het met dit lijf, maar de groei van haar ziel is wel gestoeld op alle ervaringen die ze al eens meemaakte in vorige levens. Het kán zeker nuttig zijn om daar kennis van te nemen, maar het hoeft natuurlijk niet. Ieder mens bewandelt zijn/haar eigen pad op het gebied van spirituele groei.
 
Vorige maand kwam mijn nieuwe boekje 'Reïncarnatieverhalen. Lang zullen we leven!' uit, waarin ik aandacht besteed aan doodgewone vorige levens van cliënten. Toch blijken deze op het oog eenvoudige vorige levens vol te zitten met waardevolle informatie om in het hier-en-nu gezonder en/of gelukkiger te worden. Therapeutisch gezien gaat het bij regressie/reïncarnatietherapie dan ook om het afronden van emotioneel niet goed verwerkte ervaringen in vorige levens, niet om het exploreren wie je ooit was. Het gros van de cliënten komt met gewone vorige levens aanzetten. Prinsessenlevens zijn vaak ver te zoeken.
 
 
Ziel als 'pit van een bol'
 
In 2000 gaf Erica Terpstra een gastcollege over karma en reïncarnatie in de Erasmusuniversiteit. In ‘Trouw’ stond: 'Als we de mens nu eens vergelijken met een computer. Onze harde schijf heeft nu niet de ruimte om de ervaringen van vorige levens op te slaan. Maar de evolutie van de mens maakt het wellicht mogelijk dat deze harde schijf steeds meer informatie in zich zal kunnen opnemen.'... 'Uitvoerig ging Erica Terpstra in op de vraag hoe wij ons een voorstelling kunnen maken van hetgene dat reïncarneert. “Woorden schieten te kort”', zei ze. “Beelden werken beter. Ik zie het als de pit van een bol (komt in mijn geval goed van pas), een Goddelijke vonk, waar je steeds goedheid, puurheid en zuiverheid aan kunt toevoegen.”'
 



Erica Terpstra tijdens een boeddhistische bijeenkomst

In 2008 zei ze in een interview in de Volkskrant: 'Ik geloof in reïncarnatie. In vorige levens en in volgende levens. Maar je moet er niet te veel mee bezig zijn. Je zult mij niet zien bij regressietherapie, bij onderzoeken naar wat ik in een vorig leven ben geweest. Als ik bedenk wat een mooi leven ik nu heb, dan moet ik hiervoor wel een rot leven hebben gehad, haha. Maar als ik ’t voor het kiezen had, zou ik het een cadeautje vinden om in mijn volgende leven weer met sport bezig te zijn.'
 

Krachtlevens
 
Gelukkig is deze quote al weer uit 2008; ik hoop dat Erica Terpstra inmiddels wat meer te weten is gekomen over regressie/reïncarnatietherapie en dat ze daar anders over is gaan denken. Of dat ze best weet wat die therapie inhoudt, maar dat ze dat niet prijs geeft aan een journalist omdat dat (te) privé is.
Ze hoeft heus geen akelig vorig leven gehad te hebben om nu een mooi leven te ervaren. De kans is eerder groot dat ze met haar liefde voor Tibet, de Dalai Lama en de Japanse/Chinese taal krachtige levens heeft gehad in Mongolië. Ook talentvolle levens werken na in spirituele groei door de eeuwen/levens heen.


Marianne Notschaele-den Boer
Reïncarnatietherapeut/schrijfster