Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

25 juli 2013

Wijzer worden terwijl je wandelt - boekreview - 'Wandel je wijzer'




Een mooie tuin om in te wandelen...

Wandelen

Familie en vrienden die me goed kennen, weten dat ik geen sportief type ben. Verre van. Ik hou niet zo van bewegen. Ik ben wel actief als therapeute en schrijfster en 'run' het huishouden, maar het enige dat veel en vaak beweegt zijn mijn vingers over het toetsenbord van de laptop. Voor de rest gebruik ik mijn Mini Cooper om de boodschappen te halen in het dorp en fiets ik alleen op hoogzomerse dagen rond in onze extreem grote tuin om de beregeningsinstallatie aan de praat te krijgen. Liever verzin ik klussen binnenshuis zodat ik buiten niet hoef te lopen, terwijl ik heus wel weet dat het gezond voor me zou zijn. Sinds onze twee trouwe Dobermannen van ouderdom stierven - al weer zo'n jaar of acht geleden - is het bekende 'blokje om' er bij ingeschoten. Waarom zou ik zonder reden wandelen? Geen zin, geen tijd.  
Toen ik het boekje 'Wandel je wijzer - stad en natuur als coach' van Aat van der Harst zag, dacht ik Eureka! Misschien krijg ik door dit boekje zin om te gaan wandelen. De titel sprak me aan. Ik hou van therapie en coaching, ben dol op inzichten bij elkaar sprokkelen en zou er verstandig aan doen sportiever te worden en meer te bewegen. Of dat nu in de vrije natuur is of in een stad, dat maakt me weinig uit.

Inspiratieboek

In het eerste hoofdstuk van dit boekje - handig pocketformaat, past in een grote jaszak, handtas of kleine rugzak als je gaat wandelen - geeft Aat van der Harst meteen aan dat dit geen zelfhulpboek is, geen therapieboek en ook geen wandelgids. Volgens hem hoef ik als lezer niet geholpen te worden, een wandeling kán therapeutisch werken maar dat hoeft niet en een specifiek pad volgen is niet nodig. Zelfs wandelen in gedachten is toegestaan.
Dat laatste ken ik wel. In mijn praktijk gebruik ik visualisaties waarin cliënten op pad gaan, terug naar hun verleden wel te verstaan, of tekentherapie waarbij ik cliënten hun levensweg laat tekenen. Aan de hand daarvan ontstaan waardevolle inzichten. Dat wat mensen op hun virtuele pad of getekende weg tegenkomen, hangt nauw samen met boodschappen die het onderbewuste probeert aan te reiken.

Wandelen brengt ter'loop'se inzichten


Aat van der Harst (1952), wandelcoach, communicatietrainer, auteur, eigenaar van praktijk 'Verhalen Onderweg' - voorheen docent, decaan, trainer en coach in het onderwijs - maakte een inspiratieboek waarin hij lezers uitnodigt naar buiten te gaan om van alles te zien en te ontdekken. Hij wil graag overdragen dat mensen kunnen leren in beweging en in ontmoeting.
(Blz. 28: "Etymologisch gezien komt wandelen van het werkwoord 'wenden', je wenden en keren - in het landschap. Je voelt je opgenomen in het landschap, de tijd verloopt anders, je komt in een beschouwende staat die soms grenst aan meditatie.")
Een inspirerend boekje is het zeker. Duidelijk, makkelijk leesbaar. Af en toe een foto, een spreuk, een liedje of een gedicht. Aat babbelt op papier tegen je alsof je een oude(re) vriend bent. Hij vertelt over de voordelen van in beweging komen en wandelen. Dat het gezond is voor je lichaam, dat je in je eigen buurt kunt wandelen, maar ook in een andere stad, in binnen- en buitenland. Zomaar lukraak lopen in de natuur of juist heel bewust voor paden kiezen die al eeuwen oud zijn, zoals pelgrims- of marskramerspaden. Je kunt op pad gaan aan de hand van een thema: literatuur, poëzie, geschiedenis, gevels. Tijdens het lopen kun je nadenken over vragen die Aat in dit boekje aandraagt. Gedurende of na afloop van een wandeling kun je foto's nemen, onderweg iets tekenen of schilderen, praten met een reisgenoot of mensen die je ontmoet.

Wandelthema's

Aat vertelt over wandelingen met een persoonlijk, een werk- en levensthema. Over hoe je je loopbaan al wandelend kunt verkennen op stresspunten in je werk, vragen over leiderschap, te maken keuzes, te leggen grenzen en hoe je opnieuw energie en vreugde kunt halen uit je dagelijkse werk. Als je gericht op pad gaat met de vragen die hij in dit boekje opwerpt, kun je meer duidelijkheid verkrijgen over op welk punt je nu in je leven of in je werksituatie bent aanbeland.
Min of meer therapeutische vragen die in dit boekje genoemd worden over afscheid nemen, loslaten en omgaan met emoties, kunnen ertoe bijdragen dat je meer over jezelf te weten komt. Aat van der Harst laat je al wandelend in contact komen met je eigen ritme, met anderen, en met pijnpunten die je kunt transformeren.
(Blz. 51: "Als je weinig beweegt, zie dit boek dan als stimulans om wandelingen te maken en om ontdekkingen te doen. Als je al veel wandelt, kijk dan hoe je met dit boek je wandelingen nog verrassender kunt maken. Lopend krijg je meer zicht in hoe je keuzes maakt, hoe je afscheid neemt, hoe je succesvol kunt zijn.")
De schrijver heeft een onderwijsachtergrond, dat merk je aan alles. Hij vindt het leuk om te vertellen over wat hij allemaal over wandelen weet, hij legt onderwerpen op een plezierige manier uit en draagt zijn kennis over aan de lezer. Hij vervlecht praktijkvoorbeelden uit zijn coachingswerk in het onderwijs met algemene historische kennis, feitjes en weetjes over wandelen, gezondheid en pelgrimspaden. 

Voor wie interessant om te lezen?

Dit boekje is een aanrader voor sportieve mensen die al jaren wandelen en hun wandelingen - in stad of in de natuur - een nieuwe impuls willen geven, maar helemaal voor mensen die normaal gesproken niet wandelen en zijn vastgelopen in hun werk in onderwijs- of non-profit-organisaties, vanwege een burn-out, overmatige stress of een midlife-crisis. Leerkrachten in het onderwijs, leerlingbegeleiders, coaches en therapeuten zullen dit boekje ongetwijfeld waarderen.

Vind je pelgrimstochten (bijv. naar Santiago de Compostela) intrigerend, maar zou je zelf nooit overwegen om weken of maanden achtereen zo'n route te lopen, dan is dit boekje ook boeiend. De vragen die erin voorkomen geven je stof tot nadenken, ook wanneer je dicht bij huis wandelt.
Regressietherapeuten, hypnotherapeuten en life coaches kunnen uit dit boekje allerlei vragen halen die ze hun cliënten kunnen voorleggen over blokkades in werk of leven.
(Blz. 132: "Ga eens na of de weg die je gaat ook echt jouw weg is. Is dit het pad dat je wilt gaan of is het misschien de weg waarvan anderen graag willen dat je die aflegt? Op welk terrein kom je tegemoet aan de wensen van je omgeving, je vrienden, je partner, je ouders? Wat is het voordeel van deze aanpassing en wat levert zij je op? Op welk punt is het goed om je eigen wegen te gaan verkennen. In welke richting leiden die?")

Leestip voor collega-reïncarnatietherapeuten: in dit boekje vind je enkele verwijzingen naar een vorig leven van de auteur. Benieuwd of jullie die er ook uit kunnen halen...

De weinige minpuntjes aan dit boek: de aangesproken doelgroep is zo tegen de 50-60 jaar. Ook jongeren zullen dit boekje waarderen, maar ze zullen zich misschien iets minder aangetrokken voelen tot de docerende schrijfstijl of aangehaalde praktijkvoorbeelden. Ook de gebruikte foto's zijn wat gewoontjes. Een tip voor de volgende druk: bewerk de foto's met Instagram om jongere lezers te bereiken.
Zelf trok ik mijn wenkbrauwen even op toen ik las dat 'boosheid hét thema van alle docenten zou zijn'. Dat lijkt me meer een persoonlijk statement van de schrijver. Ik ken genoeg vrolijke, blije docenten.

Vorige levens

Waarom ik dit wandel-je-wijzer-boekje in deze Blog Vorige Levens opneem? Niet alleen omdat ik wat kan leren over bewegen en wandelen en omdat dit goed is voor mijn gezondheid, maar ook omdat wandelen me bekend in de oren klinkt. Al ben ik in mijn huidige leven niet zo sportief en waag ik zelden een poging om verder te wandelen dan de grenzen van mijn grote tuin, ik heb wel levens gehad waarin ik veel liep. Ik herinner me een vorig leven als Inca-renner lang geleden, een leven als marskramer annex schoenmaker die zijn waar overal probeerde te slijten, een leven in de middeleeuwen als vrome man die de route naar Santigo de Compostela liep en een leven als Romeins soldaat met vele marsroutes.
(Twee van deze ervaringen vind je terug in het gatis e-book over vorige levens 'Vintage Life', zie www.vorigelevens.nl en klik op de gele boekafbeelding.)
Misschien dat ik daarom wel in mijn huidige leven niet meer zo'n zin heb om veel te lopen, of ik ben gewoon lui, haha, dat kan natuurlijk ook.

Wijzer geworden

Dankzij Aats boekje heb ik mezelf beter leren kennen, ook al is het van een echte lange-afstandswandeling nog niet gekomen. 
Toen ik van de week ging winkelen in een naburige stad, zette ik de auto wat verder weg dan gebruikelijk. Ik liep een langere en andere route, en probeerde nieuwe dingen te ontdekken. Ieder sportief begin is moeilijk.
Wijzer geworden dankzij dit boekje? Jazeker! Dankjewel, Aat!


Groetjes,
Marianne Notschaele-den Boer
Therapeut, coach, schrijfster
www.vorigelevens.nl