Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

2 september 2013

Genante angst voor toiletpotten - angst om te plassen - reïncarnatietherapie

 
 
Angst om te plassen - angst voor toilet

Viva Forum

Op een Viva-forum vond ik ineens mijn naam terug bij het topic 'genante angst voor toiletpotten'.
 
Een vrouw had het navolgende bericht achtergelaten op dit forum:

"En fin, ik kan er uren over doorgaan; ik bén zelfs bij een regressietherapeut geweest... het heeft me wel inzicht gegeven over bepaalde zaken maar uitgerekend niet over dit mysterie (wat ik volgens mijn moeder ook zo rond mijn 3de jaar heb ontwikkeld - zonder schijnbare aanleiding). Een paar maanden geleden heb ik daarom in een opwelling ook eens een mail erover gestuurd naar gratisadviseurs.nl, waar Regressietherapeute Marianne Notschaele een heel verhelderend licht op het fenomeen heeft geworpen. Ik weet niet of het écht zo is geweest zoals zij het voelt en uitlegt, maar it made sense bij mij... het werkte wel en ik moet zeggen dat de angst en dromen sindsdien een stuk milder zijn in elk geval. Baadt het niet dan..."

Ik had geen idee meer wat ik haar ooit had geadviseerd, dus ik klikte haar linkje aan en kwam op dit:

wil graag inzicht in mijn 'sanitaire angsten'
[Gesteld op: 01-04-2011]




Toelichting:

Hoi Marianne, ik heb van jongs af aan een mysterieuze grote angst voor (bepaalde) toiletten en sanitaire ruimtes. Ook heb ik er nog altijd regelmatig nachtmerries over, heel creatief: altijd zijn het weer andere ruimtes, vaak publiek, zowel ouderwetse als moderne. Het heeft m.i. niets met 'kwetsbaarheid van naaktzijn' van doen noch met het 'ontlasten van de ziel' (droomsymboliek), smetvrees of claustrofobie of omdat ik bang ben voor een krokodil in 't riool, zoals sommigen suggereren :-p. Ik kan het gevoel niet linken aan 'n reële angst, bijv. dat de stortbak op mijn hoofd zou vallen o.i.d.. (Hoewel ik oude stortbakken inderdaad niet prettig vind, evenals hurktoiletten overigens, of van die metalen zichzelf doortrekkende als op vliegvelden ;-)) De dromen zijn erg beklemmend, surrealistisch (bijv. 'n heleboel toiletpotten zonder hokjes/deuren in één ruimte of 1 pot op 'n verhoging in een grote zaal), unheimisch en dreigend. Meestal komt er niet eens de toiletgang in voor, maar wel bijna altijd iets met (de dreiging van) krachtig spuitende fonteinen, overlopende toiletpotten (wel altijd schoon, helder, fris water zonder uitwerpselen) of dat de vloer veranderd is in 'n diep bassin. Ik word dan onrustig of gillend wakker en het gevoel blijft lang hangen. Het schijnt dat ik als klein kind één keer hysterisch panisch werd toen ik naar de wc moest en sindsdien voel ik me nog vaak - zwak uitgedrukt - erg ongemakkelijk om naar bepaalde (vaak ruime of hoge) sanitaire ruimtes te gaan. Soms durf ik niet eens om mij heen te kijken of vlucht ik er echt weer uit. De bedrukking is dan overweldigend. Meerdere alternatieve personen hebben mij verteld dat ik rond mijn 3de jaar iets enorm aangrijpends/traumatisch heb meegemaakt, maar ze wisten niet specifiek wát. Ik kan het niet naar boven halen en mijn moeder kan het niet plaatsen. Behalve dat ze in die tijd mijn jongere broertje eens bij een benauwdheidsaanval in paniek ondersteboven in onze stomerige doucheruimte moesten hangen om hem lucht te geven. Wellicht heeft dat 'n angstige associatie bij mij achter gelaten? Ondanks dat ik vorig jaar 10 Reïncarnatietherapeutische sessies heb gehad ben ik er helaas nog steeds niet achter wat het te betekenen heeft. Het is zowel intrigerend als onpraktisch. Kan jij me helpen de oorzaak van deze grote angst te achterhalen? Dat zou geweldig zijn! Vele groeten
Antwoord:

Hallo,
dankjewel voor je goede en uitgebreide beschrijving van het probleem. Iedere reïncarnatietherapeut werkt anders. Het feit dat je 10 sessies hebt gehad en nog niet weet wat het betekent.... ik hoop wel dat je dan toch allerlei andere inzichten hebt gehad. Soms kan het even duren voordat een therapeut met 'graven in het verleden' iets bereikt. Bovendien is ons onderbewustzijn heel slim. Van pijn willen we op onbewust niveau altijd vandaan blijven, ook al willen we rationeel graag een oplossing vinden. Als een trauma in het verleden erg pijnlijk was, wil je dus aan de ene kant weten waar het mee samenhangt, aan de andere kant wil je het ook niet weten om de pijn te ontwijken. Er zijn therapeuten die omzichtig werken en therapeuten die direct naar de pijn toegaan, afhankelijk van de vertrouwensband die cliënt en therapeut hebben. Ik gebruik de reïncarnatietherapie-afrondingstechnieken in combinatie met wat ik paranormaal zie. Dat is overigens geen gebruikelijke werkwijze. Reïncarnatietherapeuten worden over het algemeen gekwalificeerd (bijv. aangesloten via NVRT) om op goede wijze de problematiek aan te pakken, niet per se om juist dat ene vorige leven naar boven te halen dat super in de weg zit. Dus ik kan niet zeggen of je al afgelegde traject niet goed was. Zonder die 10 sessies zou je nu niet je vraag stellen... niks is toeval.
Nu naar je vraag.
Ik kan je tekst in stukjes delen:

a) - stukje symboliek: mysterieuze angst, nachtmerries, overlopende toiletpotten met schoon water, helder fris, creatief===> Als je met jouw gevoeligheid aan het ontrafelen slaat, ga je wel kijken naar de overlopende drek, dat wat je hoog zit aan oude smurrie, maar het levert een schoon en fris, zuiver resultaat op. Dus duiken in viezigheid is nodig om schoon te worden, ballast uit het verleden daar te laten waar die thuis hoort, in de symbolische toiletpot.

b) - vorig leven oorlog: oude stortbakken, hurktoiletten, zonder hokjes/deuren, een ruimte (thema angst dat anderen zien dat je plast/poept/leegloopt), unheimisch, dreigend, de dreiging van, soms durf ik niet om me heen te kijken en vlucht ik eruit, onrustig, gillend wakker, zwak uitgedrukt, de bedrukking is dan overweldigend, benauwdheidsaanval, stomerige doucheruimte, om hem lucht te geven. De ervaring van je broertje: benauwdheidsaanval in stomerige doucheruimte is de trigger geweest m.b.t. vorige leven. Dit heeft je op onbewust niveau herinnerd aan vorig leven in wo2 met de elementen: een kamp, beklemmend en surrealistisch, unheimisch, Duits woord, dreiging van oorlog, toiletten in kamp waren gaten in de grond of rijen waar iedereen tegelijk moest plassen/poepen/leeglopen. Einde van dat vorige leven: gaskamer, benauwdheid/geen lucht krijgen. Zelf sterven door benauwdheid. Wat uit dat leven onvewerkt is, is vooral de surrealistische omstandigheden, in een kamp gebeuren allerlei zaken die onbegrijpelijk zijn, het was ook niet te volgen dat je ineens samen op gammele toestanden je behoefte moest doen als je gewoon een toilet met een ouderwetse stortbak gewend was, dus luxe in dat vorige leven. Mensen die een toilet hadden thuis waren gegoede mensen. Je zult dus met je reïncarnatietherapeut het stuk 2e wereldoorlog moeten aanpakken, wil je in je leven nu van de angst afkomen dat anderen zien hoe je er bijzit/loopt etc.
Ik raad je aan vergelijkbare vorige levens ervaringen m.b.t. deze problematiek te lezen, zie het boek 'Waarom Esther geen Robinson werd' en 'Diehards in de war'. Vooral het eerstgenoemde boek geeft zelfs een plas/poep/probleem dat in het verlengde ligt van jouw beschrijving. Haal het boek uit de bieb of koop het via bol.com

c) - vorig leven water krachtig spuitende fonteinen, de vloer is veranderd in een diep bassin Dit hoort bij vorig leven in Ijslandachtige omgeving. Waar je in dat leven op sneeuw/ijs/gewone grond stond en ineens ging een geiser(of met lange ij??) spuiten, heet water.

Nou, je kunt weer even vooruit zou ik zeggen. Geniet van het mooie weer van dit weekend. Grtjs, MarianneN. PS: het zwak uitgedrukt hoort bij zwakte van lichamelijke gesteldheid, dus lange tijd in het kamp verblijven, overigens een mooie term 'zwak uitgedrukt' , drukken is ook wel een ander woord voor poepen, oude ervaringen 'drukken' nog op jou :)

Dit was blijkbaar in een periode dat ik nog tijd had om uitgebreid antwoord te geven op Gratis Adviseurs, tegenwoordig ben ik wat korter in mij advies. Maar, super om te lezen dat iemand er wat aan had, want meestal zie ik geen reacties meer terug.

Andere praktijkvoorbeelden: angst om te plassen 

Een ander praktijkverhaal over 'een plastoestand'
In mijn boek 'Waarom Esther geen Robinson werd' staat ook nog een praktijkverhaal over een plasprobleem in relatie tot 2 andere vorige levens.

 
Groetjes, 
Marianne Notschaele-den Boer
Regressie- en Reïncarnatietherapeut/schrijfster