Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

10 januari 2014

Roman 'De gedroomde man' van Elle Eggels over reïncarnatie en een walk-in


Roman over een walk-in en reïncarnatie

Roman 'De gedroomde man'

Nog niet eerder las ik een boek van Elle Eggels, terwijl ze toch al een aantal romans schreef over spirituele onderwerpen.
Eind november 2013 kwam ik haar boek 'De gedroomde man' tegen bij een filiaal van Zeeman. Deze kledingwinkelketen heeft tegenwoordig regelmatig boekoverschotten van bekende en goede uitgeverijen in de schappen liggen tegen spotprijzen. Ik nam drie exemplaren mee naar huis, om er ook nog twee vriendinnen blij mee te maken. Weet alleen niet of dat gelukt is ;).

Liefde tussen filmregisseuse en overleden acteur

Van de achterflap: "Zij is filmregisseuse, hij wás acteur met een hoog charmegehalte. Maar hij is dood en zij zwemt rond in zompige depressies. En dan komen ze elkaar tegen in de droomtijd, de tijd waarin het aardse en het hemelse elkaar ontmoeten. Daar herkennen ze elkaar van heel vroeger. Hij verleidt haar en laat haar wakker worden als een vrouw die net een orgasme heeft gehad.
Ze wordt weer verliefd op hem en die verliefdheid geeft haar nieuwe impulsen. De man - die de aarde al enkele jaren daarvoor heeft verlaten - bezoekt haar alle nachten, maar dat is haar uiteindelijk niet genoeg. Ze wil hem in het lichamelijke ontmoeten.
Dan krijgt hij de kans terug te keren naar de aarde. Daarmee had het sprookje kunnen beginnen, maar zo zitten de kosmische wetten van de liefde helaas niet in elkaar."
"Over het feest van twee verliefden die elkaar ontmoeten in de overtuiging dat ze elkaars soulmate zijn. Over het mysterie van de echte liefde, die zonder voorwaarden en verwachtingen is. Maar ook over de vele misverstanden waaraan elke relatie lijdt."

Walk-in

In dit boek wordt het begrip walk-in gebruikt. Als ik zelf zou moeten uitleggen wat dit is, kom ik tot dit: zielsenergie van een overleden persoon of andere zielsenergie zoals dat van een lichtwezen, neemt plaats in een levend menselijk - meestal volwassen - lichaam. De zielsenergie die in het lichaam zat, gaat er uit (walk-out). Dit kan gebeuren vanwege oude zielsafspraken of zielscontracten behorende bij een specifieke incarnatie, maar ook gedwongen, door negatieve entiteiten.
Zo'n zielswisseling kan optreden tijdens uittredingen, shockervaringen of gedurende een staat van verdoving door alcohol, drugs of tijdens een comatueuze staat, situaties waarbij zielsenergie tijdelijk niet of niet volledig in het lichaam aanwezig is. Vandaar dat je wel eens gevallen hoort van mensen die na een coma/operatie 'totaal anders zijn geworden'.
Elle Eggels geeft in haar roman een goed voorbeeld van een walk-in 'op afspraak'. 

Depressieve sfeer

'De gedroomde man' las ik uit, ondanks dat ik regelmatig dacht ermee te zullen stoppen. 't Was een beetje doorploeteren vanwege de depressieve verhaallijn. Elle Eggels is in staat verhalend te vertellen, tekst en stijl zijn okay, het gegeven is interessant, maar ik voelde weinig affiniteit met de depressieve hoofdpersoon. 'De gedroomde man' begon veelbelovend, maar gaandeweg zwabberde het verhaal alle kanten op, om vervolgens weer redelijk te eindigen. 
Ik hoop van harte dat de schrijfster veel fictie heeft gebruikt en weinig putte uit eigen romantische liefdeservaringen, want van de vrouwelijke hoofdpersoon word je niet echt vrolijk: verbitterd, negatief over de liefde en het ouder worden. 

Reïncarnatie

Elle Eggels baseerde haar roman op 'een kortstondige verhouding die ze had met een Nederlandse acteur wiens naam ze geheim wil houden'. Hij verscheen vaak in haar dromen en dit bracht haar op het idee voor 'De gedroomde man'.
In combinatie met het fenomeen walk-in, begint het verhaal goed op blz. 7 en 8 met een spirituele uitleg over het reïncarnatiespel dat de mens speelt op aarde. En daarna... tja... lees en oordeel zelf.

Op blz. 50 schrijft Elle Eggels over reïncarnatie: "Het is het dilemma van de reïncarnatie. Elke ziel komt naar de planeet met een missie, met voornemens en verlangens, en eenmaal in een lichaam vervaagt het plan, komen er zaken overheen te liggen en ten slotte moet alles herzien worden. Het eigenlijke doel gaat sluimeren. Er doen zich af en toe magische momenten voor waarop de bestemming heel even zichtbaar wordt. Zo zag ik het op het moment dat ik de eerste keer in zijn ogen keek en kon ik het niet meer vergeten."

De auteur geeft op blz 186 een mooie, deels symbolische huisbeschrijving: "Het huis rook muf maar het was niet de geur van verwaarlozing en verlatenheid, het was mijn eigen lucht die ik hier had achtergelaten. Hij zat in het pleisterwerk, in de lawaaierige meubeltjes, in de prullaria op de kastjes en aan de wanden. Ik had hem in het hele huis vastgelijmd en ik had hem met luidruchtige kleuren gecamoufleerd. Ik had hem gecamoufleerd met schreeuwende relaties die altijd weer uitdoofden. In al die jaren is die stank me niet opgevallen, hij zat zo dicht op me dat ik hem nooit heb geroken, nu pas kon ik hem herkennen. Ik snoof aan mijn eigen eenzaamheid en ik stikte. Ik rolde door het huisje waar ik twintig jaar in had gewoond, waar ik me had schuilgehouden als in een mollenhol."

Voor wie wel en niet geschikt om te lezen?

Dit boek is een aanrader voor vrouwelijke lezers die houden van de volgende onderwerpen: walk-in, reïncarnatie op aarde en je missie vergeten, ruilen van zielsenergie na een operatie, levendige dromen, spirituele groei, een (moeizame) liefdesrelatie tussen man en vrouw, ouder worden en het botoxdilemma, het oppervlakkige van een vriendschap tussen twee vrouwen, een puberend straatkind in huis nemen, de filmwereld, stereotiepe opmerkingen over homo's, ongelijkwaardige relatie qua leeftijd tussen man en vrouw, platte seks, invaliditeit en rolstoelgebruik, omgaan met een lichamelijke handicap, depressie en boosheid.
Taaltechnisch, grammaticaal én verhalend gezien is dit een goede roman. Ook het onderwerp over een walk-in is goed uitgewerkt. Echter, het gezeur en geklaag van de hoofdpersoon was ik halverwege 'De gedroomde man' beu. 
Toch zit er voor vrouwelijke lezers van 50+, met moeizame ervaringen in de liefde én die aan het begin staan van hun spirituele ontwikkeling, veel moois en zeker veel herkenbaars tussen. Aangezien ik al meer dan dertig jaar samen ben met dezelfde lieve partner, vond ik Elles hoofdpersoon een tamelijk onaangenaam, mokkend mens :) en de sfeer waarin het verhaal zich afspeelde behoorlijk deprimerend.

 

Liefde, relaties en vorige levens

Wil je minder sombere boeken lezen over karmische liefdesrelaties en hoe je hedendaags problemen aan kan pakken met reïncarnatietherapie en inzichten uit vorige levens, neem dan een kijkje op www.vorigelevens.nl (klik op op de boekomslagen van 'Hé, waar ken ik je van?', 'Lichte zeden onder de zoden' of de praktijkverhalen 'mensen herkennen uit vorige levens - karmische relaties'.

Groetjes,
Marianne Notschaele-den Boer
Regressie- en reïncarnatietherapeut/auteur
www.vorigelevens.nl