Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

15 mei 2014

Verslaving: nagellak drinken - regressietherapie - symboliek nagels lakken




Nagels - afweermechanisme

Vreemde gewoontes, wat zit daar achter?

Als ik de kans krijg, kijk ik naar tv-programma's waarin mensen vertellen over vreemde gewoontes of rare verslavingen. Ik vind het een sport om te letten op uitspraken die mensen doen over problemen, want terugkerende uitspraken over merkwaardige gewoontes of verslavingen verwijzen nogal eens naar traumatische gebeurtenissen die niet goed verwerkt zijn (of dat nou jeugdtrauma's zijn geweest of ervaringen die verder terug gaan in de tijd, zoals vorige levens).
Zo vertelde ik laatst in dit blog over de vrouw met het extreem lange haar, bekeken vanuit regressie- en reïncarnatietherapie.

Verslaafd aan nagellak drinken

In een tv-programma vertelde een jonge Amerikaanse vrouw over haar vreemde verslaving: ze dronk nagellak. Ze vond het gewoon lekker, zei ze. Per week dronk ze meerdere flesjes nagellak leeg en dat al gedurende enkele jaren. Ze dacht dat het geen kwaad kon, maar een doktersbezoek leerde dat haar lever de opname van zo'n grote hoeveelheid giftige stoffen - die in nagellak zitten - niet aankon. 

Wat was het werkelijke probleem?

De huisarts die het medische onderzoek verrichtte probeerde duidelijk te maken hoe ongezond nagellak drinken was. Wanneer was de vrouw begonnen met het leegdrinken van flesjes nagellak? Hoe kwam ze op het idee dit te doen en hoe lang en hoe vaak deed ze dit al? Lakte ze eerst gewoon alleen haar nagels?
De vrouw vertelde: 'Ik voelde me slecht en van binnen diep ongelukkig. Aan de buitenkant wilde ik er mooi uitzien, niemand hoefde te weten dat ik me van binnen zo akelig voelde. Toen ik mijn nagels mooie kleuren gaf, werd ik er blij van.'
Heel voorzichtig vroeg de huisarts of er misschien iets gebeurd was dat haar zo ongelukkig had gemaakt? Waarom voelde ze zich van binnen zo slecht, zo lelijk? Was ze misschien ooit misbruikt? De vrouw knikte bevestigend en begon te huilen. 
De eerste opening tot het werkelijke probleem dat achter de nagellak verscholen zat, werd zichtbaar: de jonge vrouw voelde zich als slachtoffer van seksueel misbruik slecht en lelijk van binnen. Van gekleurde lak op haar nagels, aan de buitenkant, werd ze blij en vrolijk. Wie weet werd ze van binnen mooi als ze nagellak innam? Een logische conclusie op onbewust niveau, maar wel een verkeerde gedachtenkoppeling. Van nagellak drinken word je niet mooi van binnen, het is juist slecht voor het lichaam.
De vrouw ging gelukkig na dit doktersbezoek in therapie om haar misbruikverleden te verwerken. Hierdoor ging ze zich langzamerhand emotioneel beter voelen en greep ze steeds minder naar een flesje nagellak om op te drinken. 

Symboliek nagels - vijlen - nagellak

Gezonde vinger- en teennagels staan symbool voor een gezond afweermechanisme, voor een goed behoud van eigen en andermans grenzen. Hieraan ontbrak het bij bovengenoemde jonge vrouw. Zij lakte haar nagels in vrolijke kleuren om zich beter te voelen, ze dronk zelfs nagellak om zich inwendig beter te voelen. Niet de beste oplossing, bleek achteraf.

Vrouwen die hun nagels lakken met kleurloze lak hebben vaak - onbewust - behoefte aan een klein laagje extra stevigheid daar waar het hun energiegrenzen betreft. 
Vrouwen die hun nagels consequent puntig vijlen en lakken in voor anderen afschrikwekkende (felle of duistere) kleuren, hebben vaak de grootste moeite met hun eigen energiebegrenzing. Ze proberen - zonder dat ze dit zelf beseffen - op deze manier hun afweermechanisme te versterken. 
Je kent zulke vrouwen - of soms ook mannen - vast wel: dikke lagen make-up, zwarte of paarse nagellak en bijpassende lipstick. Vroeger viel dit binnen de categorie punk, tegenwoordig is dat gothic . 
Met zwarte nagellak op de vingers stralen deze personen uit: 'blijf van me af, blijf uit mijn buurt', maar in de meeste gevallen zijn het gewoon onzekere jongeren. Ze willen wel contact met anderen, maar weten niet zo goed hoe.
Speciale kleding, make-up én nagellak zijn prima afweermiddelen als het energiesysteem zwak is en onvoldoende bescherming biedt.

Gratis e-book 'Vintage Life' (over vorige levens, mode, kleding, accessoires)

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Regressie- en reïncarnatietherapeut/schrijfster boeken over therapie
www.vorigelevens.nl