Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

11 januari 2015

Kaalheid, een verschuivende haargrens & vorige levens - Arie Boomsma monnik in een vorig leven?

Arie Boomsma in Flair over kaalheid

Kalende kruin van Arie Boomsma

Tv-presentator Arie Boomsma (40) schrijft sinds kort openhartige columns in het weekblad Flair. Zo kwam ik een artikel (Flair 2, 2015) tegen waarin hij vertelt over 'de geschiedenis van zijn kaalheid'.
Ik moest er wel om grinniken. Hij schrijft daarin o.a.: "Het gaat om verlies. Geconfronteerd worden met het kwijtraken van iets wat er eerder nog bij hoorde."... "Die beginnende kale plek op mijn achterhoofd herinnert mij eraan dat er nu ook processen in tegengestelde richting gaan bewegen." En: "Ik word kaal. Niet aan de voorkant, zoals ik eerder vreesde, maar achter op mijn kruin."... "Mijn hoofd zag eruit als dat van een monnik uit een of ander klooster in de Middeleeuwen."
Ik zag het meteen voor me. Zou Arie Boomsma in een vorig leven werkelijk een monnik zijn geweest in de Middeleeuwen? 
Haardracht middeleeuwse monnik
Op zich niet eens zo'n vreemde gedachte. Hij is geboren in een domineesgezin, presenteerde een EO-Jongerendag, was presentator bij de EO, KRO, NCRV, schreef een boekje 'De bijbel, wat vind jij?' en een roman 'Relishow' over een gevierde evangelist die als artiest naar buiten treedt. Het zou mij niets verbazen als zijn huidige, religieuze input wortels heeft in een vorig bestaan.

Mijn eigen opschuivende haargrens


Het onderwerp kaalheid spreekt me (helaas) aan omdat ik zelf zeker 1/3 van mijn haren ben kwijtgeraakt sinds ik in de overgang ben. Anderen vinden dat ik nog meer dan genoeg haren heb op mijn hoofd, maar daar denk ík natuurlijk anders over. Was ik eerst nog gezegend - laat ik in gelovige termen blijven, dat past wel bij dit blogje - met een dikke bos lang haar, tegenwoordig vallen mijn haren wel erg snel uit (snif!). 
Alles goed en wel, dat uitvallen van mijn haren, ik hoop toch dat mijn haargrens niet al te ver naar achteren opschuift. Dat vind ik geen gezicht, want ik heb al zo'n hoog voorhoofd. Misschien heb ik ooit een haartrauma opgelopen in een vorig leven?


Haardracht, vrouw van adel, 16e eeuw
Wist je dat het in de 16e eeuw voor adellijke dames mode was om hun voorhoofd goed te laten zien? Hoe hoger het voorhoofd leek, des te opener en intelligenter vond men de blik. Om deze look te verkrijgen werden de wenkbrauwhaartjes weggeplukt en de haargrens naar achteren weggeschoren. 
Ik krijg de rillingen als ik aan die haardracht denk. Stel, dat ik toen geleefd had... dan heb ik vast geen fijne herinneringen over gehouden aan het kapsel dat ik toen moest dragen. 

Arie Boomsma schrijft in zijn column: "Waarom lukt het mij wel de ouderdom te dragen op al die andere vlakken, mijn leeftijd te omarmen als het om grijs worden gaat, of om rimpels, maar niet wanneer het die kaalheid betreft?"
Ik voel en leef met hem mee. Een vetrolletje meer of minder, fronsrimpels, grijze haren, daar kan ik niet zo mee zitten. Dat vind ik bij het ouder worden horen. Maar zo'n kaal voorhoofd met opschuivende haargrens... brr.
Soms kunnen vorige levens met een specifieke haardracht onze huidige kijk op het leven (en kapsel) beïnvloeden. 

Eerdere blogartikelen over haardracht & vorige levens

Trendy hipsterbaard overblijfsel uit een vorig leven?
Mode en haardracht door de eeuwen heen
Extreem lang haar & vorig leven
Man Bijt Hond - kaalheid en vorig leven
In het boekje 'Reïncarnatieverhalen. Lang zullen we leven!' zijn twee verhalen opgenomen m.b.t. invloed uit monnikenlevens.

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Reïncarnatietherapeut/auteur boeken over vorige levens
www.vorigelevens.nl