Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

24 januari 2015

Tentoonstelling Geisha - Rijksmuseum Volkenkunde Leiden - t/m 6 april 2015 - vorige levens in Japan

Tentoonstelling Geisha, Rijksmuseum Volkenkunde Leiden

Kyoto - Japan

In 2005 was ik in Kyoto. Tijdens een diner in een chique restaurant zag ik een paar (lage) tafels verderop een geisha temidden van een gezelschap van tien mannen. Zij was jong, en gekleed in een prachtige kimono. Haar gezicht witgepoederd, de lippen felrood. Ze bewoog zich bijzonder gracieus, gedroeg zich onderdanig, praatte, lachte. Ze vermaakte met haar gebabbel het hele gezelschap waarin ze zich bevond. Ondanks haar lach maakte ze geen gelukkige indruk en ik vroeg me af of ze een 'echte' geisha was of meer een animeermeisje dat na het diner de mannen nog op een andere manier moest vermaken.

Het mysterie van de geisha ontrafeld

In het Rijksmuseum Volkenkunde te Leiden is nog t/m 6 april 2015 een mooie expositie te zien: Geisha.
"Geisha is een wereldberoemd stijlicoon. De Japanse met het spierwitte gezicht, de rode lippen en kostbare kimono is een beeltenis die wereldwijd fascineert en de fantasie prikkelt. Een stereotype van Japanse esthetiek, omgeven door mysterie en misverstanden. Het beeld van de geisha als vrouw van lichte zeden strookt niet met de werkelijkheid, maar hoe ziet haar dagelijkse leven er dan wel uit? Is het een beroep of een roeping?'

Alle informatie over deze tentoonstelling vind je via deze rechtstreekse link. 


Japanse houtprent - geisha
Vorige levens in Japan

In mijn praktijk reïncarnatietherapie kom ik af en toe mensen tegen met vorige levens die zich in Japan afspeelden. Het (beperkte) leven van een concubine die de intriges aan het keizerlijke hof niet meer aankon, is me het meest bijgebleven. 

Een eerder blogartikel over herinneringen aan Japan
Vorig leven in Japan (atoombom), verhaal nr. 3, in het gratis te downloaden e-boek 'Vintage Life'.
Vorig leven als Japanse vrouwverhaal nr. 6, in het gratis te downloaden e-boek 'Ben jij een koekje van eigen deeg?'

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Reïncarnatietherapeut/auteur
www.vorigelevens.nl