Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

18 maart 2015

'Rode Handen' - Daniëlle Pasma - een roman over reïncarnatie, vorige levens en de middeleeuwen


'Rode Handen' - roman - Daniëlle Pasma
Rode Handen

Ben je toe aan een spannend verhaal waarin herinneringen aan vorige levens zijn verwerkt? Hou je van avonturenromans die zich afspelen in de middeleeuwen? Kun je tegen bloederig strijdgeweld en een flinke dosis expliciete seks? Lees verder!
Een paar maanden geleden schreef ik in dit blog over Daniëlle Pasma en haar roman in wording. Inmiddels is 'Rode Handen', een roman geïnspireerd op Daniëlles eigen ervaringen, klaar. Het is een dik boek geworden (bijna 300 blz.) met een goed uitgewerkt reïncarnatiethema. Wat mij betreft ideaal om te lezen op een koude winteravond bij een brandende open haard. Of vooruit, ook in de zomer, buiten, 's avonds laat bij het licht van brandende houtblokken in een vuurkorf. Daniëlle Pasma's debuutroman zal bij menigeen een onbewust smeulend herinneringsvuurtje aan voorbije levens kunnen doen opflakkeren.

Vurig verleden & vorige levens

Tekst op de achterflap: 'Ambers leven verandert volledig wanneer zich herinneringen aan een vorig leven als middeleeuwse huurling ontvouwen. Het blijft echter niet bij herinneringen alleen... Haar ruige alter ego met zijn leven van vuur, vrijheid, vechten en vrouwen komt weer volledig terug en gooit alles overhoop. Wisselend van haar onzekere huidige zelf naar de wilde en ongeremde Tamás, wordt Amber heen en weer geslingerd tussen heden en verleden. De huurling zit niet alleen in haar gedachten, zelfs haar lichaam krijgt zijn oude gevoelens terug.
Amber raakt compleet in verwarring wanneer ze ontdekt dat haar vroegere zelf niet van plan is te vertrekken en zij het leven van zowel man als vrouw in één lichaam moet zien te leiden. Dan blijkt dat nog meer mensen uit Tamás' bestaan zijn teruggekeerd en levenslange rode draden worden zichtbaar...'

Zij (Amber) hij (Tamás) delen één lichaam

De eerste 15 hoofdstukken (van de 48) vond ik een tikje moeizaam lezen, ook al ben ik bekend met reïncarnatie, regressie- en reïncarnatietherapie, triggers en (spontane) herinneringen aan voorbije levens. Ik had moeite met het uit elkaar houden van diverse personen in het verhaal omdat de persoonsbeschrijving aan de magere kant is. De vlotte dialogen trokken me er doorheen om verder te blijven lezen. 
In 'Rode Handen' wordt voortdurend heen- en weer gesprongen tussen de hoofdpersoon (Amber) en de krijger die ze ooit was in een vorig leven (Tamás). Wisselingen in de tekst - in zinnen springt zij over op hij en omgekeerd, daar waar emoties van beide personen door elkaar lopen - zijn eerder regel dan uitzondering. Dit is verrassend goed en consequent doorgevoerd, maar niet altijd gemakkelijk om te lezen. Echter, volhouders - een eigenschap van (oud)strijders - en doorlezers worden zeker beloond met een spannend verhaal. 

Reïncarnatie

Ben je niet zo bekend met begrippen als reïncarnatie of herinneringen aan vorig levens, dan is dit geen eenvoudige roman om te lezen maar wel een originele qua inhoud. Als lezer zul je 'het gevecht moeten aangaan' - om in termen van deze roman te blijven - met het ontrafelen van de puzzel: wie is hij of zij? Wie is er telkens aan het woord? De auteur heeft dit kunstig en goed verwerkt in de gehele tekst, maar hierdoor moet je wel vaak een stukje teruglezen om te begrijpen om wie of welke (deel)persoonlijkheid het gaat en om te snappen in welke tijd (verleden, in de 13e eeuw, of heden) gebeurtenissen zich afspelen.
Dit heen- en weer gespring tussen tijdsperioden, de vrouwelijke hoofdpersoon en haar mannelijke vroegere zelf, maakt 'Rode Handen' tot een boeiende avonturenroman en juist bijzonder geschikt voor regressie- en reïncarnatietherapeuten én lezers die al bekend zijn met regressietherapie en/of herinneringen aan voorgaande levens. 

Sfeervol en authentiek

Het verhaal 'Rode Handen' is sfeervol, authentiek en boeiend tot de laatste pagina. (Spontane) herinneringen aan situaties en gebeurtenissen uit het verleden zijn prima verwoord. De flashbacks naar het leven van Tamás zijn mooi verdeeld over de hele roman en omdat dit niet in chronologische volgorde is gedaan, blijft de spanningsboog goed. In het begin moest ik wennen aan de 'niet rechte kantlijn' rechts, maar na een pagina of 25 viel dat niet meer op. Ook raakte ik gewend aan 'de tegenwoordige tijd' ('Amber doet ....') waarin het verhaal geschreven is, hoewel ik persoonlijk vind dat bepaalde stukken tekst beter zouden klinken in de 'verleden tijd' ('Tamás deed'). Dialogen zijn modern en levendig, met een vleugje humor. Historische weetjes zijn heel natuurlijk ingebed in het verhaal, zoals feiten over de gebiedsverdeling van Hongarije in de middeleeuwen en volkeren die indertijd leefden, evenals correcte beschrijvingen van kleding en zwaarden van huurlingen. De emoties van Tamás zijn uitstekend beschreven, het 'gevecht' tussen de mannelijke en vrouwelijke energie in het lichaam van Amber idem dito.
Een minpuntje vond ik een aantal dezelfde woorden die steeds terugkwamen in de tekst. Hier had ik graag wat diversiteit gezien of synoniemen. 

Flinke dosis seks

Blz. 154: 'Ik vind het heel bijzonder om vrouw te mogen zijn. Het voelt als een voorrecht om dat te mogen ervaren. Ik heb het idee dat ik in vorige levens vaker man dan vrouw ben geweest. Daar voel ik me op de een of andere manier meer in thuis. Ik ken mijn mannelijke kracht, ik weet hoe sterk die is. Ik ben minder bekend met mijn vrouwelijke kracht.'

In 'Rode Handen' heeft Daniëlle Pasma veel aandacht geschonken aan expliciete seksscènes; ze heeft deze mogelijk ingezet om het verschil extra duidelijk te maken tussen de beleving van lichaamsgevoelens (vrouwelijk, Amber/mannelijk, Tamás) en om richting te geven aan de vele persoonswisselingen (hij/zij). Hierdoor komt trouwens een interessant onderwerp naar voren, namelijk lesbische gevoelens vanuit reïncarnatie-oogpunt.
(Toevoeging van de schrijfster zelf: 'De sekscènes zijn niet ingezet om het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk zozeer weer te geven, maar horen heel specifiek bij Tamás. Hij is in alles heel fysiek. Zijn lichaam is alles voor hem. Daarin beleeft hij zijn bestaan. Bovendien is hij een man die op de grensvlakken van het bestaan tot leven komt, als een echte schorpioen... Seks nodigt je uit om je grenzen te ervaren, om je begrenzingen los te laten en te ontdekken dat er nog meer in jou zit. Dat zoekt Tamás voor zichzelf, maar daar wil hij ook de vrouwen in uitdagen...')

Obsessor of deelpersoonlijkheid uit een vorig leven?

Als reïncarnatietherapeut ben ik er voorstander van dat onverwerkte emoties uit vorige levens nú alsnog goed verwerkt worden opdat de 'vroegere ik' een plaats krijgt in het verleden. Ik hou niet zo van storende, obsessief rondspokende delen in iemands huidige energieveld.
Blz. 186: 'Wil je dat het stopt?' Amber kijkt haar moeder aan. 'Om heel eerlijk te zijn mam, ik denk het niet. Ik wil dat het rustiger wordt, maar ik wil niet dat hij weggaat. Hij geeft me ook zoveel. Hij maakt me heel, hoe raar dat ook klinkt.'
Soms lijkt Tamás meer op een aangehechte entiteit dan op een deelpersoonlijkheid uit een vorig leven, maar hé, dat is dichterlijke vrijheid omdat het hier een roman betreft gebaseerd op eigen ervaringen van de schrijfster.
(Daniëlle Pasma legde me na het schrijven van dit artikel uit, dat dit gegeven in haar roman is gebaseerd op de Two Spirit Person, zoals dat bij de Native Americanstammen vroeger bekend was.)

Wordt vervolgd - Trilogie


In 'Rode Handen' zijn meerdere onderlagen voelbaar, nog meer met elkaar verweven vorige levens. Ik ben benieuwd welke Daniëlle daarvan aan lezers gaat openbaren in volgende boeken. Sjamanen? Vikingen? Kelten? Afwachten geblazen. (Zojuist hoorde ik van Daniëlle Pasma dat ze bezig is met het schrijven van deel 2 'Rode Draden' en met de voorbereidingen van deel 3 'Rood Bloed'.) Alle informatie over 'De Rode Trilogie' vind je op de website van Daniëlle Pasma.

Elkaar kennen uit vorige levens

Wat mij betreft is het helemaal niet vreemd dat mensen elkaar (her)kennen uit vorige levens. Ik heb er al de nodig boeken over geschreven. Op mijn website vind je informatie over deze boeken en gratis te downloaden e-books die met deze onderwerpen te maken hebben, zoals:

- Diehards in de war - oorlog & vorige levens
- Lichte zeden onder de zoden - liefde, erotiek, herkenning, vorige levens
- Hé, waar ken ik je van? - vorige levens & elkaar (her)kennen
- Vintage Life - gratis e-book over de invloed van kleding uit vorige levens op hedendaagse kledingkeuze
- Boodschappenmeisje - roman over een vrouw die heen- en weer geslingerd wordt tussen herinneringen aan vorige levens en toekomstvisioenen. Het eerste hoofdstuk begint net als dat van 'Rode Handen' :D.

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Reïncarnatietherapeut/auteur
www.vorigelevens.nl