Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

22 januari 2016

Barbro Karlen - 'The full reincarnation story of Anne Frank' - film 35 min - boek 'En de wolven huilden' - Bijeenkomst 23 januari 2016, Los Angeles, California met Barbro Ask-Upmark

1996 - Barbro Karlen (links) en Marianne Notschaele

Barbro Karlen - Anne Frank - reïncarnatie

Van de week vroeg iemand me of ik het filmpje 'The full reincarnation story of Anne Frank' kende? Het was net of ik 20 jaar terug in de tijd geworpen werd met deze vraag. Nee, dat specifieke filmpje (35 min.) waarin de van origine Zweedse Barbro Karlen zelf vertelt - in 't Engels - over haar vorige leven als Anne Frank en de invloeden daaruit op haar huidige leven, kende ik niet, maar Barbro Karlen ken ik wel. 
In 1996 waren we allebei te gast in het toen populaire tv-programma 'Tineke & de Paranormale Wereld' bij RTL4, in een speciale uitzending over reïncarnatie, Atlantis en de Tweede Wereldoorlog. Bovenstaande foto is destijds gemaakt door iemand uit de Hilversumse studio's, ik kreeg 'm na de tv-uitzending per post toegezonden.

Over de inhoud van 'The full reincarnation story of Anne Frank'

Barbro Karlen (1954) vertelt in 'The full reincarnation story of Anne Frank' hoe ze haar eigen jeugdjaren beleefde. Al op jonge leeftijd schreef ze boeken, die in Zweden werden uitgegeven. Tot een jaar of 15 zag ze bij vlagen beelden uit haar vorige leven. Regelmatig had ze last van angstige dromen. Voor haar gevoel liepen er steeds twee levens door elkaar, dat van haar en dat van iemand die Anne heette. Barbro's ouders veronderstelden dat opmerkingen van hun dochtertje op heel jonge leeftijd ('ik heet Anne, geen Barbro') op fantasie berustten, maar nadat ze een bezoek brachten aan het Anne Frank Huis in Amsterdam begonnen ze daar toch aan te twijfelen.

En de wolven huilden - roman

In het filmpje 'The full reincarnation story of Anne Frank' (uit 1998 of 1999?) legt Barbro Karlen zelf duidelijk en in chronologische volgorde uit hoe haar flashbacks en herinneringen 'aan de vorige keer' in elkaar staken. Zo tegen haar 16e-17e levensjaar verdwenen de meeste herinneringen. Zoals ze zelf zegt, 'herinnerde ze zich toen slechts dat ze herinneringen had gehad'. Barbro trouwde op haar 18e, kreeg een kind, scheidde, voedde haar zoon alleen op, met hulp van haar moeder. Rond haar 23e waren er tien boeken van haar gepubliceerd in Zweden, maar ze kon er niet van leven. Daarom koos ze voor een opleiding/baan bij de bereden politie. Ze hield van paardrijden, kon die dure hobby niet zelf bekostigen en dacht met deze opleiding/baan meteen over haar angst voor mannen met uniformen heen te komen. Een angst, die nog voortvloeide uit haar vorige leven in de Tweede Wereldoorlog (soldaten). 
Eenmaal werkzaam bij de bereden politie, escaleerde het op haar werk. Een vervelende situatie met twee personen triggerde opnieuw haar herinneringen aan haar vorige bestaan en ze kreeg weer last van nachtmerries die ze al in haar jeugdjaren had. Pas toen begon ze zich zaken af te vragen met betrekking tot reïncarnatie, vorige levens en karma.
Rond 1998 schreef ze de roman 'And the wolves howled'/'En de wolven huilden'. De boodschap die ze met dit boek wilde uitdragen was niet per sé dat ze een vorig leven als Anne Frank had gehad, maar veel meer dat onaffe, traumatische gebeurtenissen uit haar vorige leven als Anne nu nog nawerkten, en ze wilde uitleggen waarom bepaalde situaties haar nú overkwamen. Ze wist heel goed dat ze nu als ziel opnieuw in een ander lichaam was begonnen. 'I'm the one to make my own choises now', zegt Barbro Karlen dan ook in het filmpje.

 

Kort gesprekje in de tv-studio met Barbro Karlen

Van het korte gesprek dat ik met Barbro Karlen had, toen we naast elkaar zaten om in de make up te worden gezet in de RTL4-studio in 1996, voorafgaand aan de tv-uitzending, herinner ik me dat ze ontzettend eerlijk was. Serieus, integer, rustig. Iemand met een prettig energieveld/aura. Nergens voelde zij de behoefte anderen te vertellen of te bewijzen dat ze Anne Frank was geweest in een eerder leven. Redactieleden van het tv-programma spraken wel de hele tijd over 'hoe bijzonder het wel niet was om de reïncarnatie van Anne Frank in de uitzending te hebben'. Sensatie levert meer kijkers op. Een goede kennis van Barbro Karlen had haar overgehaald om in dit Nederlandse tv-programma voor één keer wel haar verhaal te doen. Omdat het in Nederland was, had ze 'ja' gezegd, maar wat haar betreft hoefde die tv niet. Voor mij hoefde die tv ook niet, daarin konden we elkaar een hand geven. Andere collega's mochten wat mij betreft mijn tv-rol zo overnemen, maar op de een of andere manier lukte dat niet en reclame maken voor het mooiste vak van de wereld, reïncarnatietherapie, dat wilde ik natuurlijk wel.
Ik vertelde Barbro Karlen dat ik reïncarnatietherapeute was en vroeg of ze van plan was meer herinneringen aan haar vorige leven(s) op te halen. Ik kon haar wel een therapeut in Zweden aanraden. Heel stellig zei ze, 'nee'. Ze had meer dan genoeg spontane herinneringen en nachtmerries gehad en 'wilde die deur naar het verleden toe dichthouden'.



Wel of geen Anne Frank?

De redactie van 'Tineke & de Paranormale Wereld' hield zich trouwens niet aan met mij gemaakte afspraken. Ik zou in de uitzending niets vertellen over mijn eigen (Joodse) vorige leven in de Tweede Wereldoorlog want ik was te gast als reïncarnatietherapeut, niet als 'slachtoffer met een dramatisch verhaal'. Toch werd er expliciet wél naar gevraagd. Ook werd me tijdens de uitzending ineens gevraagd wat ik vond van 'dé reïncarnatie van Anne Frank', terwijl ik op dat moment niets wist van Barbro Karlen behalve dat ik haar een paar minuten ervoor gesproken had in de tv-studio.
Thuis heb ik nog een dvd liggen met een kopie van de uitzending er op; mijn antwoord ging in de richting van 'al zou ze geen Anne Frank geweest zijn in een vorig leven dan had ze toch zeker een vorig leven gehad ten tijde van de Tweede Wereldoorlog dat er erg op leek.'

Opnieuw 'onderduiken'

Als ik nu aandachtig het YouTube-filmpje 'The full reincarnation story of Anne Frank' bekijk en ik haar zie en hoor vertellen, ook over de ontmoeting die ze heeft gehad met Buddy Elias, een neef van Anne Frank (hij overleed in 2015), dan denk ik ja, ik geloof dat wat ze vertelt, juist is. En dat wat ze vertelt ook exact past in wat reïncarnatietherapeuten leren over 'de stervens-V': situaties en gebeurtenissen uit een onverwerkt, recent vorig leven zie je gespiegeld terug in het huidige leven. Onze ziel zoekt automatisch naar mogelijkheden om oude, pijnlijke ervaringen af te ronden. Anne Frank wenste vurig dat haar dagboeken zouden worden uitgegeven, in Barbro Karlens leven werden haar schrijfsels op jonge leeftijd al gepubliceerd. Er zijn overeenkomsten die spiegelen qua leeftijd: op de leeftijd waarop Anne stierf, vervaagden bij Barbro de herinneringen, en overeenkomsten wat betreft verhuizingen naar een ander land. Anne verhuisde van Duitsland naar Nederland, waar ze moest onderduiken. Barbro verhuisde van Zweden naar Amerika, waar ze al jaren leeft zonder veel ruchtbaarheid te geven aan waar dat precies is.

Reacties van sceptici

Barbro Karlen kreeg na die bewuste 'Tineke en de Paranormale Wereld'-uitzending in Nederland, en ver daar buiten, heel veel boze - met name Joodse - sceptici over zich heen. Ik durfde in dat programma al te zeggen dat reïncarnatie bestond en dat ik in de Tweede Wereldoorlog een Frans Joods meisje was geweest, maar zij durfde iets ongehoords te beweren, namelijk dat ze Anne Frank was geweest (zie ook middenstuk in dit blogartikel). De reacties die ik kreeg varieerden van positief tot extreem negatief. In andere tv- en radio-programma's werd ik kort daarna belachelijk gemaakt. Vorige levens waren absolute nonsens. 'Alleen echte Joden hadden het recht op de Holocaust, geen mensen die meenden zich een vorig leven te herinneren als Jood(se)'. Mijn portie negativiteit in de vorm van laster, ontvangen haatbrieven, telefonische doodsbedreigingen en een gehackte website was ongetwijfeld stukken minder dan wat Barbro te verduren kreeg. 
In 1999 verhuisde Barbro naar California in de Verenigde Staten. Niemand die nog wat van haar hoorde. In betrekkelijke stilte bekwaamde ze zich daar verder in de ruitersport (zie haar huidige website).
In 1997 verhuisde ik van Dongen naar Zundert. Natuurlijk heb ik van die tv-ervaring veel geleerd, ben ik er wijzer van geworden, heb ik daarna zelf vorige levens kunnen afronden die hier nog mee te maken hadden, maar het duurde jaren voordat ik de publiciteit weer durfde op te zoeken met een onderwerp als reïncarnatie. Ik bleef wel als reïncarnatietherapeut werkzaam en verlegde mijn focus naar boeken schrijven over reïncarnatietherapie. Dat vond ik een stuk veiliger.

Barbro Ask-Upmark geeft een lezing in Los Angeles, California

Voor het nieuwe jaar 2016 wenste ik dat ik 'het paranormale' weer zou oppakken in mijn leven. En ineens ontmoet ik mensen die ik twintig jaar lang niet heb gezien of gesproken, contacten die in 1996 stopten, worden hersteld, opgepakt en voortgezet. 
Wie weet is het nu, inmiddels 20 jaar later, een betere tijd om dezelfde boodschap over te brengen daar waar het vorige levens, reïncarnatie en karma betreft. Het bestaan van reïncarnatie, het hebben van vorige levens, het waarnemen van entiteiten... er is intussen meer wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Dat kinderen spontaan herinneringen kunnen hebben aan hun vorige levens, dat wordt normaler gevonden. Gelukkig maar.
Toeval, dat op ongeveer hetzelfde moment Barbo Ask-Upmark, zoals ze tegenwoordig heet, ineens weer van zich laat horen? Synchroniciteit? We are back! 

Op 23 januari 2016 gaf Barbro Ask-Upmark een lezing in Los Angeles, California, zie foto hieronder. De foto is gemaakt door Jackey Swidler Love.

(c)Foto: Jackey Swidler Love, via FB
Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Reïncarnatietherapeut/auteur
www.mariannenotschaele.nl 


Update febr. 2022

Marianne Notschaele te gast in tv-uitzending 1996

In 1996(!) was ik te gast in het tv-programma Tineke & de Paranormale Wereld. Onderwerp: reïncarnatie, regressietherapie, vorige levens, Atlantis, Tweede Wereldoorlog en Barbro Karlen ('Anne Frank').

Je kunt deze oude uitzending via YouTube alsnog hier bekijken.

Januari 2022 werd ik geïnterviewd door Melissa Hoogeveen van SpiriPraatjes, dit hele online gesprek kun je hier bekijken.


Nog altijd bezig met het mooiste vak van de wereld: reïncarnatie- en regressietherapeut!

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer

www.vorigelevens.nl