Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

29 mei 2016

'Goede Dagen', een ontroerende roman over dementie - Helga Warmels - boekrecensie

Roman 'Goede Dagen', Helga Warmels

Roman 'Goede Dagen' van Helga Warmels

Een prachtige roman over beginnende vergeetachtigheid en dementie, over huwelijkstrouw en mantelzorg, geschreven door journalist/schrijver Helga Warmels (1971). In één ruk uitgelezen, met af en toe een glimlach, dan weer met een brok in mijn keel van ontroering en met tranen in mijn ogen op het einde. Ik werd zo gegrepen door het verhaal dat ik halverwege vergat om aantekeningen voor dit blogartikel te maken en dat wil echt wat zeggen, want ik raak niet meer zo snel geëmotioneerd bij het lezen van een roman. En dan heb ik nog niet eens in mijn privé-omgeving te maken met Alzheimer of dementie.

Over de inhoud van 'Goede Dagen'

"Arthur Meijerink laat zich overhalen nog één keer met zijn dementerende echtgenote Dieneke op vakantie te gaan. Wat een ontspannen week in een prachtige omgeving had moeten worden, draait uit op een groot drama, waarvan zij beiden voorgoed veranderd terugkeren."
Gaandeweg het verhaal ontdekt de lezer hoe Arthur en Dieneke elkaar hebben leren kennen, via associatieve herinneringen van Arthur en ooit door Arthur en Dieneke geschreven briefjes aan elkaar in het begin van hun relatie. Arthur zorgt nu voor een demente Dieneke, die in een rolstoel zit en voorzichtig over alle drempels (van kamers, gangen, liften, en de symbolische drempel van leven naar dood) moet worden geholpen. Arthur kan de zorg voor Dieneke amper aan, hij vergeet zelf regelmatig wat.

'Wat bedoel je daarmee, Arthur?'
Ja, wat bedoelde hij eigenlijk? Hij moest gesprekken kort houden. Als ze te lang duurden, raakte hij soms de draad kwijt. (blz. 107)

De aandachtige lezer zal het vakmanschap van de schrijver zeker herkennen. De opbouw van de verwarring van de hoofdpersoon is op ogenschijnlijk simpele wijze in dit verhaal geplaatst, maar dat is schijn. Over dit hele boek is heel erg goed nagedacht, met zorg voor onderwerpen als triggers naar onverwerkte situaties uit het verleden van Dieneke en Arthur. Therapeuten zullen herkennen hoe weggestopte zaken uit het verleden jaren later kunnen nawerken. Zwijgen voor de lieve vrede, verdriet verbergen voor anderen, familiegeheimen bewaren... voer voor geheugenproblemen en (beginnende) dementie.
Ik vond het een schitterende roman, over een man die zijn vrouw iedere dag een beetje meer verliest. Spanningsopbouw, flash backs, dialogen, emoties, taalgebruik: een dikke tien! 'Goede Dagen' lees je echt in één keer achter elkaar uit.

Aanrader

Deze debuutroman van Helga Warmels verdient het om onder de aandacht gebracht te worden van een groot lezerspubliek. Ik weet zeker dat mantelzorgers, therapeuten/coaches, bejaardenverzorgsters, verpleegkundigen, hulpverleners, vrijwilligers en alle anderen die op wat voor wijze dan ook - in werk en/of privésituaties - te maken krijgen met personen met geheugenproblemen, geheugenverlies, Alzheimer en dementie, enorm veel zullen herkennen in 'Goede Dagen'.
De tekst leest super gemakkelijk weg; een knappe prestatie wanneer je duidelijk wil maken hoe verward de hoofdpersoon zich regelmatig voelt. De auteur heeft niet alleen een spannend verhaal neergezet, maar dankzij haar gedegen voorwerk en inlevingsvermogen, een beladen onderwerp als dementie perfect verwoord, met respect naar iedereen toe. Petje af!
Goede Dagen | Helga Warmels | www.uitgeverijmozaiek.nl | 18.90 euro | 236 blz. | Boektrailer Helga Warmels |

Andere artikelen in dit blog gerelateerd aan dementie

Liedje 'Lieske' van Henny Vrienten