Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

10 oktober 2016

Heftig en indrukwekkend - film 'Riphagen' over collaboratie, misdaad, verraad en verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederland

Film 'Riphagen' - misdaad, collaboratie, verzet
in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog

Film 'Riphagen' over misdaad, verraad, verzet - Tweede Wereldoorlog

Dat we in Nederland een heuse Al Capone hebben gehad tijdens de oorlogsjaren 1940-1945, was me niet bekend. En dat terwijl ik toch best veel weet over de Tweede Wereldoorlog. Ik werk vaak met cliënten en hun vorige levens in oorlogstijd; tussen die vorige levens zitten ook minder fraaie varianten, want niet iedereen is alleen maar onderdrukt of zielig geweest in een vorig bestaan.
Zo herinner ik me een cliënt die in zijn huidige werk plotseling aanliep tegen onverklaarbare angsten, die terug te voeren waren op een vorig leven tijdens de Tweede Wereldoorlog waarin zwarthandel een (te) grote rol speelde. Angst- en schuldgevoelens werden destijds weggedrukt, om een leven later alsnog tevoorschijn te komen om voor problemen te zorgen. Aan die cliënt moest ik denken bij het zien van de film Riphagen. Mensen die een oorlog willen overleven, maken nogal eens egoïstische keuzes.

Crimineel verleden

De Nederlandse boxer en souteneur Andries Riphagen was al in de jaren dertig van de vorige eeuw een nare man in het Amsterdamse criminele circuit, nog voordat de Duitse bezetting begon. Tijdens de oorlogsjaren werd hij bovendien schatrijk met het opsporen, afpersen en op een walgelijke manier verraden van Joodse onderduikers. Een wolf in schaapskleren. Lange tijd waande Dries zich onaantastbaar en werkte hij voor Duitse instanties, waaronder de Sicherheitsdienst. Voor zowel de Duitse bezetters als voor eigen gewin, roofde hij Joods bezit. Helaas wist hij na de oorlog te ontkomen en woonde hij nog vele jaren in Argentinië.
Kun je over zo'n akelige man een film maken waar publiek naar komt kijken? Ik denk van wel. 

Uitstekend acteerwerk in deze Nederlandse film

In deze spannende misdaadfilm wordt uitstekend geacteerd. Ik zou Riphagen een betere versie van Paul Verhoevens film Zwartboek willen noemen. Minder commercieel, echter qua verhaal. Mooie beelden, hier en daar voorzien van Nederlandse muziekdeuntjes uit de oorlogsperiode. Hoewel ik helemaal geen fan ben van Jeroen van Koningsbrugge, moet ik zeggen: hij zet een geloofwaardige eikel van een Riphagen neer op het doek. Ook diverse andere acteurs leveren mooi werk af. Let maar eens op de verraadster, de jonge verzetsheld en de tamelijk onnozele vriendin van Dries in de film. Complimenten aan regisseur Pieter Kuijpers!

  

Voor de filmtrailer van Riphagen, klik hier.

Meer lezen over vorige levens in oorlogstijd? Ga naar deze webpagina.

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Reïncarnatietherapeut/auteur