Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

27 oktober 2017

Boek 'Wild' van Cheryl Strayed - stug doorwandelen om jezelf te leren kennen - voettocht Pacific Crest Trail Amerika

Reisverslag van een voettocht in Amerika
door Cheryl Strayed

WILD - Cheryl Strayed - boek

Eind september was ik voor een week in Valencia. Op Schiphol kocht ik vlak voor vertrek snel een pocket bij de Bruna, WILD van Cheryl Strayed, gekozen uit de vele stapels met bestsellers. Iets over een voettocht in Amerika, jezelf leren kennen... dat leek me wel wat. De lichtgewicht pocket met toch zo'n 380 bladzijden was ideaal om te lezen in het vliegtuig en bij het zwembad van het hotel, want deze vakantie ging ik heerlijk relaxen. Niks doen. Helemaal niets. Behalve dan dit boek lezen, langs het strand van Valencia slenteren en 's avonds naar het centrum van deze Spaanse stad met de tram, voor een restaurantbezoek (PS: aan te bevelen goede, luxe restaurants: El Poblet, Apicius en La Salita).

Verhaal - reisverslag

WILD is het verhaal van een jonge Amerikaanse vrouw, Cheryl Strayed, die na haar scheiding en de plotselinge dood van haar jonge moeder de 1700 kilometer lange Pacific Crest Trail in het westen van Amerika gaat lopen. Alleen, zonder wandelervaring, met een veel te zware rugzak, die ze grappend 'Monster' noemt. De tocht sloopt haar, fysiek en emotioneel, maar maakt haar sterker dan tevoren.
Ik verwachtte spirituele inzichten in dit boek omdat het o.a. werd aangeprezen door Oprah Winfrey op de achterflap, maar dat was niet het geval. Het boek viel mij persoonlijk wat tegen. Omdat ik geen ander boek bij me had, las ik het wel uit, maar ik was vlug afgeleid tijdens het lezen omdat het verhaal me niet echt in de greep hield.

Plussen en minnen

Lekker veel bladzijden om te lezen, lichtgewicht pocket, fatsoenlijke Nederlandse vertaling. Voorzien van een nuttig overzichtskaartje van de door Cheryl gelopen wandeltocht. Ik had nog niet eerder van de Pacific Crest Trail gehoord, een in de ongerepte natuur van West Amerika uitgezette langeafstandswandeling. WILD is een reisverslag in romanvorm, gebaseerd op dagboekaantekeningen die Cheryl tijdens haar tocht maakte. Sommige passages doen gedateerd aan. De auteur, nu journalist en romanschrijver, vertelt over haar voettocht halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw. Ze strompelde toen voort met een veel te zware rugzak in plaats van lichtgewicht spullen, een zware fotocamera en onnodige bepakking, papieren boeken, had geen smartphone bij zich en moest op gezette tijden bij postoffices langs haar looproute postpakketten ophalen met daarin door een vriendin toegestuurd geld en proviand. Intussen is er veel veranderd voor wandelaars en trekkers.

Dieren: paard, vos, hert

Cheryl schrijft over haar relatie(s), haar ex-partner, hun scheiding. Over jeugdervaringen (afwezige vader, nieuwe stiefvader, hippie-moeder, een lievelingspaard), verdriet dat ze voelt omdat haar moeder op jonge leeftijd en vrij plotseling overleed aan kanker. Kort stipt Cheryl een tijdelijke wiet/heroïne- en seksverslaving aan, onderwerpen die het verhaal smeuïg zouden kunnen maken voor de lezer. Toch kon dit reisverslag me niet raken. 
Spirituele inzichten opgedaan tijdens de tocht, zichzelf leren kennen... ik kwam het amper tegen.
Ligt dat aan Cheryls manier van vertellen? Aan hoe de tekst geredigeerd is? Aan de neutrale vertaling? Moeilijk te zeggen. Alleen wanneer ze vertelt over haar oude geliefde paard, waarvan ze afscheid moest nemen op een vreselijke manier, proefde ik echte emoties bij de auteur (blz. 198).
Momenten in WILD die er qua spiritualiteit uitspringen zijn ontmoetingen met een vos (blz. 178), een hert (blz. 283), 'een (overleden) moeder die al dagen om me heen hing', blz. 320, Cheryls paard Lady en over spirits, blz. 204). Op blz. 306 is Cheryl in gesprek met ene Clyde: 'Geloof jij in reïncarnatie?' vroeg ik, terwijl we samen de gedetailleerde tekeningen bekeken en op elke bladzijde de beschrijving lazen. 'Ik niet', zei hij. 'Ik geloof dat we hier maar één keer zijn, maar wel dat het uitmaakt hoe we ons leven leiden. Wat geloof jij?' Daar ben ik nog steeds niet achter', zei ik, en ik pakte de dampende mok aan die hij me aanreikte.

Hou je van reisverslagen, voettochten door de natuur? Bezig met verdriet verwerken na een scheiding of na het overlijden van een moeder aan kanker? Dan zal WILD je ongetwijfeld wél aanspreken.

Boekverfilming WILD met Reese Witherspoon - Cheryls website

In 2014 maakte Foxfilm een boekverfilming van WILD met Reese Witherspoon in de hoofdrol als Cheryl Strayed: klik hier voor de filmtrailer.

Op de website van Cheryl Strayed staat een informatieve boektrailer op deze pagina. Dat korte filmpje had ik graag voorafgaand aan het boek gezien, want tijdens het lezen van de pocket WILD kreeg ik weinig 'beeld en geluid' bij wat Cheryl Strayed onderweg meemaakte. 

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Reïncarnatietherapeut/auteur
www.vorigelevens.nl