Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

16 november 2017

Roman 'De blauwdruk van Capgras' - Inge Nicole - over beeldende kunst, relaties, moederschap - kunstexpositie Alkmaar 18 februari t/m 18 maart 2018

Roman over relaties en beeldende kunst

De blauwdruk van Capgras - roman - auteur Inge Nicole

Van de week ontving ik een eerste-druk-exemplaar van de nieuwste roman van Inge NicoleDe blauwdruk van Capgras. Mooi, om nu de eindversie op papier te zien en te kunnen lezen, want in een eerder stadium las ik het concept. Dat was al veelbelovend, maar van een boek komen er altijd meerdere verbeterversies totdat alle betrokkenen er hun fiat aan geven. En de bijbehorende illustraties had ik nog niet gezien.

Waar gaat deze roman over?

Beeldend kunstenaar Juliet woont in een vrijplaats voor artiesten en paria's. Op een dag duikt haar zus Gusta op, samen met een jongen, Boy. Hun onverwachte komst brengt Juliets bestaan danig aan het wankelen. Ze neemt haar relatie met songwriter Wolf onder de loep en probeert ondertussen een band op te bouwen met Boy. Dankzij haar kunstwerken houdt zij zich staande. Langzaam wordt duidelijk hoe alle hoofdpersonen met elkaar verweven zijn en wat het syndroom van Capgras daarmee te maken heeft.
Het verhaal is apart, ik kan niet anders zeggen. Intrigerend. Qua lengte (175 pagina's) lijkt dit boek op een novelle-plus, qua inhoud (uitstekende schrijfstijl en mooie poëtische zinnen) op een roman. Voor aandachtige lezers zitten er veel diepe(re) lagen in het verhaal. Ik weet niet of iedereen die eruit kan halen, maar wanneer je De blauwdruk van Capgras zorgvuldig leest, kun je er lang van (na)genieten.

Illustraties en cover - van wie is de afgebeelde kunst?

Het mooi vormgegeven paarsblauwe boekomslag - nachtvlinder op een houten ondergrond - is van de hand van illustrator Maurice Hof. Alle zwart-wit-tekeningen, afgebeeld bij aanvang van ieder hoofdstuk, zijn afkomstig van kunstenaar Juliet Koppedraijer, de hoofdpersoon in De blauwdruk van Capgras. Of zijn deze passende kunstwerken soms van auteur Inge Nicole? Is zij net zo kunstig met beeld als met tekst? Een heuse kunstenaar!

Voor welke lezers?

Hou je van een novelle/roman met poëtische zinnen, een apart verhaal en bijzonder plot? Onderwerpen als kunst en kunstenaars, (liefdes)relaties, baby's, kinderen opvoeden, de soms opgeklopte wereld van kunst en galerieën? Dan kan ik De blauwdruk van Capgras van harte aanbevelen. Ik vind dit ook een goede roman om cadeau te doen aan lezers die houden van 'de wereld van de kunst'.
Achterin staan enkele lovende recensies over Inge Nicole's andere schrijfwerk. Een tekst van mij is ook geciteerd, en daar sta ik nog steeds achter: "Alles prachtig verwoord. Inge Nicole hanteert een moderne, eigen schrijfstijl met hier en daar korte, poëtische zinnen."
Eerder schreef ik blogartikelen over Inge Nicole's boeken De tranen van de zeegans en Aardappelbloed.

Tentoonstelling Kunstuitleen Alkmaar 18 februari t/m 18 maart 2018



Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Regressietherapeut/auteur
www.vorigelevens.nl