Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

9 augustus 2013

Mannenkleding en vorige levens - reaktie van een lezer op e-boek 'Vintage Life'

 
   
Frivole mannenkleding - voorkeuren vanuit een vorig leven?
 

Vorige week ontving ik een e-mail van Adrie Faasse. Hij had het gratis e-boek Vintage Life over reïncarnatie(therapie), vorige levens en mode aangevraagd en gelezen, en reageerde hierop.
Ik mocht zijn reaktie over kledingkeuze en vorige levens gebruiken voor dit artikel. Hij schreef: "Ik voel me zeer vereerd dat je mijn bevindingen wilt plaatsen. Je kunt gerust mijn naam vermelden, ik wil juist opkomen voor de denkbeelden van reïncarnatie."

 
Lakschoenen met gesp


Adrie schreef in zijn e-mail: "Ik heb onder andere een leven gehad in de 17e eeuw. Mijn familie had daar een rederij in de buurt van Liverpool. In die tijd heb ik als kapitein de wereld rondgereisd.
Hiervan was me niets bekend in mijn huidige jeugd. Maar toen ik jong was kocht ik kleding die ik hip vond, zoals een marineblauwe maxi jas met goudkleurige epauletten. Deze jas droeg ik altijd open, met eronder een strakke crèmewitte jeansbroek en laarzen met een grote gesp erop. De laarzen hadden franjes maar ik schoof de broek over mijn laarzen. Ook droeg ik hippe schoenen, bruine lakschoenen met een vrij hoge blokhak, met een gesp."
 
 
 
"Ik ben een man, maar ik kan helemaal lyrisch worden als ik mooie stoffen zie. Stoffen zoals uit vorige eeuwen die toen zo bijzonder waren: ingeweven designs met tropische vlinders, bloemen of vogels. Op internet kwam ik leuke afbeeldingen tegen van kapiteins uit die tijden en hun kleding, zoals een hesje gemaakt van hele bijzondere stof. Ik ben helemaal weg van de barok en van scheepsmodellen met ornamenten uit die tijd.
 
Historische films, die draai ik bij mij thuis. Ook kastelen, ridders, kleding en inrichtingen uit die tijd spreken mij aan. Thuis heb ik Engelse plattelands meubels uit de 17e - 18e eeuw, gemixt met met moderne meubels, tropische schelpen en indianenattributen zoals hoofdtooien.
Het minimalisme van tegenwoordig vind ik maar niets. Ik hou van stoere sportieve kleding waarbij avontuur en elementen uit die oude tijden aanwezig zijn.
 
 
Antieke scheepskist
 
 
Ik ben geen sprookjesverteller, ik ben volkomen eerlijk in de dingen die ik vertel. Ik heb twee keer bijzondere helderziende momenten gehad over dit vorige leven. De antieke kist - zie foto - uit 1792 heeft waarschijnlijk die herinnering laten herleven.

(c) A. Faasse - antieke kist, privébezit
 
Ik zie een dergelijke kist op een koets worden geladen en voel dat er een oudere man bij me staat. Hij staat met een zwarte stok te zwaaien en steekt deze klem tussen zijn oksel, het lijkt op een wandelstok. Deze stok heeft een koperen knop, maar op dat moment vraag ik mij af: Is deze verguld of niet?
Ik ben mij bewust dat ik weer op reis ga naar de haven en ben enthousiast om te gaan, maar heb ook veel te overdenken wat ik allemaal moet regelen.
 

Wandelstok
 
Op internet kwam ik erachter dat zulke wandelstokken in de 17e en 18e eeuw, waarschijnlijk ook 19e eeuw, mode-attributen waren voor mensen van de betere stand, vooral bij ouderen. Op internet beschreef met zo’n wandelstok: zwart ebbenhout met een koperen knop, en vaak verguld. Je had ook handvatten van ivoor, in figuren uitgesneden.
Ik ben een keer in het Museum De Lakenhal geweest in Leiden. Of ik daardoor de beelden kreeg vanaf schilderijen en dit zuivere helderziendheid is geweest als het voorgaande is mij niet duidelijk. In dat beeld keek ik naar beneden en moest ik eigenlijk in mijzelf lachen. Ik zag wijde paars/lila broekspijpen, met daaronder laarzen met vierkante neuzen en grote gespen erop. Het kwam op me over als een dandy. 
 
Kleding is altijd belangrijk voor me geweest, rond mijn 16e jaar ging ik daar zelfs extra voor werken. Misschien hangt dat ook samen met mijn sterrenbeeld, ik ben stier. Ik hou van mooie dingen, ben 100 % hetero dus dat is ook niet de oorzaak om kleding meer interessant te vinden dan de gemiddelde man.

 
Ik duik heel graag op koraalriffen, het liefst op plaatsen in de wereld die nog onbedorven zijn zoals bij eilanden in Papoea Nieuw Guinea, Oman enz. Dit heeft te maken met het verlangen naar een ongerepte wereld qua natuur en mijn interesse in verdwenen cultuurvolkeren vanwege hun bijzondere kleding en gebruiken. Ik kan mij voorstellen dat je als zeeman gefascineerd bent van het zeeleven, zeemonsters werden niet voor niets op zeekaarten vermeld.
Nu kan ik de wereld onder water bekijken, maar toch blijft het gevoel dat het onderwaterleven toen veel gevarieerder was qua soorten en aantallen planten en dieren. Ook de kleding en de gebruiken van cultuurvolkeren waren toen veel indrukwekkender."
 
Adrie vertelde in zijn e-mail ook nog:

"Mijn vorige vrouw was hooggevoelig. Ze kwam een keer tijdens een regressiesessie uit op een leven als schaapsherder met rafelige kleren aan, in Afrika. En in een recenter vorig leven rond 1780 in Glasgow als wasvrouw.
In dat leven als wasvrouw droeg ze ’s nachts een wit katoenen nachthemd en voor toen hippe Donald Duck-achtige platte zwarte schoenen.
Die schoenen zie je terug op schilderijen en kopergravures uit die tijd. Ze heeft ooit een hemd gemaakt van crèmekleurige katoenen stof met flink opgebolde geplooide mouwen zoals je in de 18e en 19e eeuw zag.

Ze was een stoere, sportieve vrouw en droeg vaak kleding met een ruig element. In de 70-er jaren was het opsteken van haar een trend. Zij had prachtig, dik golvend, kastanje roodbruin haar dat ze opstak en dan trok ze haar haarlokken naar beneden langs haar gezicht.

Op internet las ik dat in de 18e of 19e eeuw vrouwen hun haar op dezelfde manier zo behandelden."
 
 
Gratis e-boek in pdf

Een andere reaktie van een mannelijke 'Vintage Life' lezer over een jeugddroom en een oldtimer, vind je hier.

Het Nederlandstalige e-boek Vintage Life (pdf-bestand) is gratis verkrijgbaar via www.vorigelevens.nl in ruil voor je adresgegevens.
 
 
Groetjes,
Marianne Notschaele-den Boer
Reïncarnatietherapeut/schrijfster